Wszystko o wszawicy - informacje GIS
PROBLEMY ZE ZGRYZEM A WADY WYMOWY
PROBLEMY ZE ZGRYZEM A WADY WYMOWY
O pojawieniu się wady wymowy może decydować kilka czynników: zaburzenie pracy narządów słuchu, skrzywienie przegrody nosowej, zmiany anatomiczne jamy ustnej, przerost śluzówki nosa, dysfunkcje układu nerwowego czy wreszcie krzywy zgryz. To właśnie ostatni z wymienionych problemów będzie nas najbardziej interesował. Jego skutecznym rozwiązaniem jest kompleksowe leczenie ortodontyczne, pozwalające na przywrócenie zębom prawidłowego ustawienia oraz eliminację kłopotów z poprawną artykulacją.
Dlaczego krzywy zgryz powoduje wady wymowy?
Wady zgryzu polegają na niewłaściwym ustawieniu zębów lub ich złym kształcie. Przekłada się to przede wszystkim na powstanie niedostępnych dla szczoteczki przestrzeni, w których nawarstwia się płytka bakteryjna z czasem ewoluująca w kamień nazębny. Jednakże to nie jedyny kłopot: język zaczyna tracić odpowiednie podparcie, czego wynikiem są zaburzenia w artykulacji głosek. Leczenie ortodontyczne w wielu przypadkach stanowi skuteczne rozwiązanie, jednakże często podczas terapii musi być obecny logopeda, który wespół ze stomatologiem dokładnie zaplanuje cały proces i dobierze metody zapewniające najlepszy możliwy efekt.
Seplenienie – nieprawidłowa realizacja wymowy z powodu przodozgryzu
Seplenienie to często spotykana wada wymowy, pogarszająca samopoczucie psychiczne wielu Pacjentów oraz wywołująca u nich uczucie wstydu. Problem jest wynikiem przodozgryzu i zaczyna się rozwijać w młodości (szczególnie u dzieci w wieku przedszkolnym), a polega na trudnościach w artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź. Ułożenie języka nie pozwala na wytworzenie się szczeliny wzdłuż jego środkowej linii, lecz na jego bocznych fragmentach, co przekłada się na niewyraźne mówienie.
Rozwińmy jednak szerzej temat przodozgryzu – to jedna z częściej spotykanych wad ortodontycznych, która poza problemami z wymową powoduje nieraz zniekształcenia twarzy. Dolny łuk zębowy ulega wysunięciu wobec łuku górnego, wówczas zęby dolne pokrywają swoje przeciwstawne odpowiedniki. Czasami zdarza się jednak, że wspomniane pokrycie uzębienia nie występuje, gdyż siekacze pochylają się do środka jamy ustnej. Dokładne określenie przodozgryzu wymaga wykonania odpowiednich zdjęć RTG obrazujących struktury kostne szczęk pacjenta, do leczenia zaś stosowane są aparaty ortodontyczne, przywracające zębom właściwe ustawienie.
Wady wymowy spowodowane przez zgryz otwarty
Do zaburzeń mowy dochodzi także przy zgryzie otwartym. To poważna wada ortodontyczna, która wymaga przeprowadzenia skutecznego leczenia przy pomocy aparatów na zęby. Pacjenci cierpiący na to schorzenie borykają się z charakterystyczną szparą niedogryzową w przedniej lub bocznej partii uzębienia. Wtedy zęby górnego i dolnego łuku w ogóle się ze sobą nie stykają, co przekłada się na problemy z wymową głosek s, z, c, dz, t, d, n, sz, ź, cz, dż. Zgryz otwarty rozwija się poprzez długotrwałe pielęgnowanie szkodliwych nawyków u dzieci – ssania kciuka lub smoczka w późniejszym wieku. Aby skutecznie uchronić malucha przed tym niebezpiecznym schorzeniem, należy je szybko wyeliminować. Jeżeli wada zgryzu zdążyła się już pojawić, ortodonta dobierze odpowiedni aparat na zęby, który przywróci tkankom kostnym jamy ustnej prawidłowy kształt oraz ustawienie.
Zaburzenia mowy wynikające z pozostałych wad ortodontycznych
Opisane dotychczas wady zgryzu są najczęstszymi problemami, które przekładają się na trudności z artykulacją, jednakże pamiętajmy, iż pozostałe rodzaje krzywego zgryzu również mogą wpłynąć na ich powstawanie. Stłoczenia, zgryz krzyżowy, głęboki czy przewieszony wpływają na podparcie oraz pracę języka, powodując mniejsze lub większe kłopoty z prawidłową wymową części głosek. Chociaż do ich leczenia używa się przede wszystkim aparatów na zęby, to czasami konieczne jest przeprowadzenie odpowiednich zabiegów chirurgicznych (np. podcięcie wędzidełka), które usuną przyczynę schorzenia.
Przygotowała A. Majka
/źródło Internet/
Adaptacja dziecka do przedszkola. Praktyczne rady dla rodziców.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się ze stroną na temat adaptacji dziecka w przedszkolu.
Więcej szczegółów na stronie :
Wykaz godzin dyspozycyjności nauczycieli z rodzicami 2023/ 2024
Dyrektor: mgr Bożena Rapacz-Margielewska
czwartek godz. 7.45- 8.45
Wicedyrektor: mgr Zofia Lempart
I i II tydzień - środa godz. 7.00-8.00
III i IV tydzień - czwartek 15.00-16.00
Nauczyciele :
GRUPA I
mgr Vivian Zapała
poniedziałek godz.(R) 12.00-13.00 / (P) 11.00-12.00
mgr Anna Pac
poniedziałek godz. ( R) 12.30-13.30 / ( P) 10.30-11.30
GRUPA II
mgr Agnieszka Majka
wtorek (R) 13.30 -14,00 i środa 14.00-14.30 ( P) piątek godz. 8.00-9 .00
mgr Maria Machowska
środa godz. (R) 11.30-12.30 / ( P) środa i czwartek 16.30-17.00
GRUPA III
mgr Monika Modzelewska i mgr Małgorzata Żak- Gdula
poniedziałek i wtorek godz. 11.30-12.00
GRUPA IV
mgr Renata Baltaza i mgr Ewelina Latoś
środa godz. ( R) 11.30-12.30 / ( P) - 10.30-11.30
GRUPA V
mgr Barbara Pławecka
Piątak godz. ( R) 11.00-12.00 / ( P) 10.00-11.00
mgr Anna Szwabowska
Czwartek godz. ( P) 10.00-11.00 / ( R) 11.00-12.00
GRUPA VI
mgr Zuzanna Droździewicz, mgr Joanna Łęcka
wtorek i środa godz. 6.30-7.00 i 16.00-16.30
GRUPA VII
mgr Anna Tatar
Poniedziałek 15.00-15.30
I i II czwartek 15.00-15.30 lub III i IV czwartek 11.30-12.00
Konsultacje i wsparcie psychologiczne dla dzieci - Centrum Wspierania Rodziny
Informujemy, że w Centrum Wspierania Rodziny w Skawinie zostaje uruchomiona dodatkowa forma wsparcia psychologicznego tj. „Konsultacje i wsparcie psychologiczne dla rodziców i opiekunów z zakresu uzależnień behawioralnych u dzieci i młodzieży”.
Drogi Rodzicu, Opiekunie,
Jeżeli:
- widzisz niepokojące objawy u swojego dziecka w związku z korzystaniem z wirtualnej przestrzeni, potrzebujesz wsparcia i zdobycia wiedzy, jakie zachowania uznawane są za groźne i niepokojące,
- Twoje dziecko jest nadmiernie zaabsorbowanie obecnością w mediach społecznościowych,
a wirtualna rzeczywistość staje się dla niego ważniejsza niż realni znajomi i przyjaciele. - gry powodują, że Twoje dziecko traci kontakt z rzeczywistością, rezygnuje z aktywności
w realnym świecie, „zarywa noce”, granie doprowadziło do kłopotów finansowych, rodzinnych, zaniedbywania obowiązków szkolnych, - zaobserwowałeś/aś, że z powodu fascynacji wirtualnym światem Twoje dziecko poświęca dużo więcej czasu, myśli i energii niż realizowaniu pasji, rozrywkom, sportowi i rówieśnikom, nie jest w stanie funkcjonować bez telefonu i komputera, mediów społecznościowych,
- złości się kiedy stawiasz granice i wprowadzasz zasady i ograniczające dostęp do wirtualnego świata,
- obserwujesz zachowania, które Cię niepokoją i nie wiesz co możesz zrobić?
Umów się na konsultacje z psychologiem z zakresu uzależnień behawioralnych w Centrum Wspierania Rodziny ul. Ks. J. Popiełuszki 17, 32-050 Skawina
Konsultacje obejmują:
- udzielanie wsparcia i prowadzenie konsultacji dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych i ich bliskich,
- rozwijanie i udostępnianie bazy informacji o lokalnie działających specjalistach i instytucjach prowadzących terapię uzależnień behawioralnych,
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych na temat uzależnień behawioralnych,
- udzielanie wsparcia dla rodziców, opiekunów zagrożonych wystąpieniem w rodzinie problemów opiekuńczo – wychowawczych.
Konsultacje:
- mogą obejmować od jednego do trzech spotkań, trwających zwykle ok. 50 minut. Dopiero po ich zakończeniu specjalista określi, czy będzie potrzebna dalsza pomoc, a jeśli tak to jakiego rodzaju,
- udzielane są przez doświadczonego pedagoga, psychologa z trenerskim doświadczeniem zawodowym w obszarze problematyki uzależnień behawioralnych. Praktyk i znawca wirtualnej przestrzeni i social mediów.
Dyżury specjalisty odbędą się w Centrum Wspierania Rodziny w Skawinie przy ul. Ks. J. Popiełuszki 17, wg poniższego harmonogramu:
- 2 marca 2022 r. (środa) w godz. 17.00 – 20.00
- 6 kwietnia 2022 r. (środa) w godz. 16.00 – 20.00
- 11 maja 2022 r. (środa) w godz. od 16.00 – 20.00
- 1 czerwca 2022 r. (środa) w godz. od 16.00 do 20.00
Rejestracja: od poniedziałku do piątku pod nr telefonu 12 276 34 10 w godz. 10.00 – 18.00
Konsultacje udzielane są bezpłatnie i anonimowo!
Kiedy należy iść do ortodonty ?
KIEDY NALEŻY UDAĆ SIĘ DO ORTODONTY?
Kształtowanie zgryzu zaczyna się już w wieku niemowlęcym. Dlatego od najwcześniejszych lat rodzice powinni ze szczególną uwagą przyglądać się rozwojowi swoich maluchów.Przyczynami nieprawidłowego zgryzu mogą być: złe nawyki, przebyte choroby, a także wady genetyczne. Z kolei do czynników nabytych możemy zaliczyć oddychanie przez usta, ssanie palca, a także zagryzanie wargi lub obgryzanie paznokci. Rodzice powinni być także ostrożni z karmieniem dziecka – kilkuletni maluch jest za duży na butelkę czy papki. Tak podawane posiłki utrwalają nieprawidłowy typ połykania, który może doprowadzić do powstania wad zgryzu. Zbyt długie ssanie smoczka również może powodować wady zgryzu, a także wady wymowy. W poszukaniu winowajcy krzywych zębów nie należy również zapominać o próchnicy. Dziecko, któremu z tego powodu szybko wypadną zęby mleczne, również jest narażone na występowanie defektów.
Wady zgryzu
Popularnie mówi się, że ktoś ma po prostu „krzywy zgryz” i choć to stwierdzenie nie jest fałszywe,
to niewiele osób rozumie co to znaczy. O prawidłowym zgryzie mówimy wtedy, gdy każdy ząb styka się z dwoma zębami przeciwległej szczęki,
a zęby górne wystają poza dolne. Wyjątek od pierwszej zasady stanowią dolne siekacze środkowe i górne trzecie trzonowce,
które dotykają wyłącznie jednego zęba.
fot. prawidłowy zgryz
W każdym innym przypadku mamy do czynienia z wadą zgryzu. Część defektów możemy zobaczyć gołym okiem, są jednak i takie, które rozpozna wyłącznie ortodonta. Nie bójmy się wizyty u specjalisty. Im wcześniej rozpocznie się leczenie, tym sprawniej przebiegnie cały proces. W przypadku wad zgryzu nie chodzi tylko o estetyczny wygląd, dlatego do rozpoznania problemu konsultacja z ortodontą jest niezbędna.
O zgryzie otwartym mówimy wówczas, kiedy między górnymi a dolnymi zębami dostrzeżemy prześwit. Mówiąc prościej – szczęki nie stykają się ze sobą.
fot. zgryz otwarty
Możemy wyróżnić także przodozgryz i tyłozgryz. W pierwszym przypadku zęby żuchwy znajdują się przed górnymi. Drugi przypadek jest analogiczny – dolna szczęka jest za bardzo cofnięta i zęby nie stykają się prawidłowo.
fot. przodozgryz
fot. tyłozgryz
Inną często spotykaną wadą jest tzw. „zgryz krzyżowy”. Powstaje, gdy przynajmniej jeden z dolnych zębów wychodzi przed ząb szczęki górnej.
fot. zgryz krzyżowy
Samodzielna diagnoza nie jest łatwa i precyzyjna, dlatego w sytuacji gdy zauważymy niepokojące objawy zdajmy się na wiedzę specjalisty.
Objawy wskazujące na potrzebę konsultacji ortodontycznej
- asymetria w rysach twarzy,
- oddychanie przez usta, stale otwarta buzia,
- złe i szkodliwe nawyki takie jak: ssanie palca, obgryzanie paznokci, ołówków, długopisów,
- przedwczesna utrata zębów mlecznych (najczęściej na skutek powikłań próchnicy),
- nadmiernie cofnięta lub wysunięta bródka,
-nieprawidłowe ustawienie zębów: nadmierne stłoczenia lub szpary pomiędzy zębami, nieprawidłowo kontaktujące zęby,
- trudności w przeżuwaniu i gryzieniu,
- zaciskanie lub zgrzytanie zębami,
- wada wymowy,
- trudność w zamykaniu ust,
- zbyt późne wypadanie zębów mlecznych,
- zęby wyrznięte w niewłaściwym miejscu,
- zbyt głębokie lub zbyt płytkie nagryzanie zębów górnych na dolne,
- odwrotny nagryz – zęby dolne wysunięte przed zęby górne.
Jak leczyć nieprawidłowy zgryz?
Proces prostowania zębów rozpoczyna się od wizyty kontrolnej u ortodonty. Takie spotkanie pozwoli lekarzowi wstępnie określić wadę oraz nakreślić plan leczenia. Wtedy także wykonuje się zdjęcie cyfrowe twarzy i zębów, wycisk, z którego powstaje gipsowy model oraz zdjęcia rentgenowskie. Na podstawie wykonanej dokumentacji, lekarz przedstawia możliwości leczenia. Czasami istnieje kilka rozwiązań, dlatego bardzo ważne jest omówienie wszystkich "za" i "przeciw" różnych wariantów. To jest właśnie czas na rozwianie wszelkich wątpliwości pacjenta. Tutaj także następuje istotna decyzja dotycząca rodzaju aparatu – ruchomy czy stały.
Aparat ortodontyczny ruchomy – jest to typ aparatu, który pacjent może zakładać i zdejmować samodzielnie. Noszony jest okresowo i stosownie do wskazań lekarza, przeważnie ok. kilkunastu godzin na dobę. Aparatami ortodontycznymi ruchomymi leczy się wady zgryzu głównie u młodszych dzieci. Stosowanie aparatów ruchomych efektywnie koryguje niewłaściwy zgryz, w czasie, kiedy młody pacjent rośnie i rozwija się. Najlepsze efekty obserwuje się u dzieci pomiędzy 4 a 12 rokiem życia. Aparaty ruchome z reguły korygują niewielkie odchylenia położenia zębów, ale w przypadku rozwojowych wad zgryzu korygują je skutecznie wraz ze wzrostem pacjenta.
fot. ozdobne aparaty ruchome
Aparat ruchomy nie daje możliwości precyzyjnego ustawienia zęba, przesuwania i obracania. W takich przypadkach aparatem z wyboru jest aparat stały podobnie jak w przypadku skomplikowanych wad zgryzu. Podstawową skutecznością aparatów ruchomych jest zahamowanie rozwoju wady zgryzu, wyrównanie zaburzonej pracy mięśni twarzy, korekta kształtu szczęki i żuchwy i prawidłowe położenie względem siebie. Dlatego stosuje się je w jak najwcześniejszej fazie.
fot. aparat stały
Zakładanie aparatu stałego jest bezbolesne, jednak okres po jego założeniu jest już sprawą indywidualną. Często pojawia się ból i dyskomfort przez kilka dni. Po prostu organizm musi się przyzwyczaić. Jest to jednak chwilowy efekt uboczny, który w niedługim czasie mija. Nie ma również reguły co do czasu noszenia aparatu. W trakcie leczenia pacjent musi pojawiać się u ortodonty w celach kontrolnych.
Ostatnim etapem w przypadku aparatów stałych jest retencja. Zaniedbanie tej fazy leczenia może być przyczyną nawrotu wady, ponieważ pacjenci – czasami wbrew zaleceniom lekarza – zbyt szybko chcą „pozbyć” się aparatu retencyjnego. Aparat ten znany też jako retainer jest aparatem, którego zadaniem jest utrwalenie efektów po zdjęciu aparatu korygującego wadę zgryzu.
fot. aparat retencyjny
Zaniechanie leczenia ortodontycznego może być przyczyną wielu powikłań w obrębie narządu żucia, takich jak: nasilenie próchnicy, wada wymowy, zaburzenia pracy stawów skroniowo-żuchwowych, paradontoza, starcie zębów, nadwrażliwość zębów, przedwczesna utrata zębów.
Przygotowała logopeda- Agnieszka Majka
/materiały zebrane -źródło Internet/