Organizowanie sytuacji umożliwiających dzieciom rozumienie i wybór alternatywnych zachowań w sytuacjach trudnych.

Rozwijanie zainteresowań i możliwości aktywnego działania na rzecz najbliższego i dalszego środowiska.

 

Kierunki planowanych działań w roku szkolnym 2022/2023:

  • Organizowanie scenek rodzajowych, w których dzieci mają okazję prezentowania sposobów szukania i znajdowania pomocy w sytuacjach zagrożenia
  • Promowanie zdrowych, bezpiecznych i pożytecznych sposobów spędzania  wolnego czasu.
  • Aktywizowanie dzieci w procesie zdobywania wiedzy na temat najbliższego środowiska.
  • Obserwowanie zmian, jakie zachodzą w środowisku przyrodniczym w poszczególnych porach roku podczas spacerów i wycieczek oraz uświadomienie jak zmiany te wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie.
  • Uczestnictwo w różnorodnych akcjach promujących prozdrowotne i ekologiczne zachowanie człowieka
  • Zabawy badawcze i eksperymentalne z wykorzystaniem wszystkich zmysłów
  • Wykorzystywanie pytań i sytuacji  problemowych wyzwalających w dzieciach aktywność poznawczą, twórczą i społeczną.

 

W przedszkolu realizowane są autorskie programy edukacyjne :

Pracujemy  według  programu:

  • „Nasze Przedszkole” M. Kwaśniewska, W. Żaba - Żabińska , wydawnictwo MAC Edukacja
  • „Wokół przedszkola” M. Kwaśniewska, J. Lendzion, W. Żaba - Żabińska , wydawnictwo MAC Edukacja

Wdrożenie  i kontynuacja programów autorskich:

  • Program autorski ,,Dziecko i jego świat wartości”.
  • Program autorski „Umiem dostrzec piękno świata”
  • Program zajęć rytmiczno- ruchowych „Z muzyką za pan brat”
  • Program profilaktyki logopedycznej pt. „Chcę mówić poprawnie”

Wdrożenie  i kontynuacja innowacji pedagogicznych:

  • Innowacja pedagogiczna „ Sensozabawy" -zabawy stymulujące zmysły
  • Innowacja pedagogiczna  „ Kreatywne przedszkolaki ”
  • Innowacja pedagogiczna  „ Cztery żywioły"
  • Innowacja wychowawcza „Jestem zdrowym przedszkolakiem"

Wykorzystując ogólnopolskie projekty:

  • „ Czyste powietrze wokół nas”
  • „ Bajkowa wyprawa"
  • „Skąd się biorą produkty ekologiczne”
  • „Z pętelką po zdrowie"
  • „ Cyfrowa podróż z Avatarem w Przedszkolu"/
  • " Koncertowy dobry gest"
  • " Kubusiowi przyjaciele natury"

 Warsztaty badawcze  :

  • Mali odkrywcy- zabawy badawcze w przedszkolu

 

Sposoby realizacji:

Sposoby realizacji:

Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zdrowego odżywania, sportu, higieny oraz zagrożeń dla zdrowia ludzkiego, bezpiecznego zachowania w przedszkolu i poza nim.

Kontynuacja programu ,,Dziecko i jego świat wartości”.

  • Wprowadzenie dzieci w świat wartości i emocji.
  • Działanie w systemie wartości.
  • Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz z dzieckiem.
  • Poznawanie emocji i radzenie sobie z nimi.
  • Stosowanie w praktyce zasad, norm i reguł ustalonych kontraktem grupowym.
  • Ustalenie systemu nagradzania oraz wyciągania konsekwencji z niewłaściwych zachowań.
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania różnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania agresywnych odczuć.

Kontynuowanie   programu „ Umiem dostrzec piękno świata ”

  • Uwrażliwianie dziecka na nośniki piękna (słowo, obraz, dźwięk, ruch, ważne wydarzenia i spotkania z Bogiem) i dostarczanie możliwości ich przeżywania przez otaczanie go pięknem.
  • Umożliwianie rozpoznawania specyfiki i złożoności nośników piękna i wielorakiej relacji między nimi przez ukierunkowanie wielozmysłowego spostrzegania dziecka.
  • Wspieranie umiejętności budowania, tworzenia nośników piękna przez stymulowanie kreatywnej aktywności dziecka.
  • Pobudzanie  i   rozwijanie  umiejętności   krytycznej   oceny  nośników   piękna,   zgodnie z sumieniem przez formowanie i posługiwanie się nim.

Kontynuacja   innowacji wychowawczej „Teraz jestem  małym przedszkolakiem –  kiedyś mogę zostać wielkim polakiem. Cykl:   Wielcy Polacy oczyma przedszkolaka”

  • Kształtowanie postaw społecznych  i wychowanie do wartości
  • Rozwijanie zainteresowań poprzez poszukiwanie wzorów do naśladowania w ich osiągnięciach oraz twórczości .

Kontynuacja programu profilaktyki logopedycznej pt. „Chcę mówić poprawnie”

  • Wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy.
  •  Usprawnienie motoryki narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, potrzebnych do prawidłowej artykulacji głosek.
  •  Rozwijanie aparatu oddechowego: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych.
  •  Usprawnianie narządu słuchu: rozwijanie wrażliwości na dźwięki / natężenie, tempo, rytm/; stymulowanie percepcji słuchowej /rozpoznawanie, identyfikowanie i różnicowanie dźwięków/.
  •  Uświadomienie rodzicom rangi ćwiczeń profilaktycznych oraz znaczenia terapii logopedycznej w rozwoju ich dziecka.

Kontynuacja  programu zajęć rytmiki „ Z muzyką za pan brat”

  • Kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki.
  • Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
  • Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.
  • Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia.
  • Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
  • Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych.

Kontynuowanie  innowacji pedagogicznej  „ Kreatywne przedszkolaki ”.

  • Rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej.
  •  Aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni , rozwijanie własnych zdolności i zainteresowań.
  • Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, projektowania wytworów plastyczno- konstrukcyjnych,
  • Kształcenie pojęć matematycznych poprzez działanie w czasie i przestrzeni - manipulowania przedmiotami, porównywania przeliczania.

Wdrożenie innowacji pedagogicznej  „Sensozabawy – zabawy stymulujące zmysły”

  • Usprawnianie funkcji integracji sensorycznej.
  • Wzmocnienie procesów nerwowych, odpowiedzialnych za określone umiejętności,
  • Lepszy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny.
  • Rozwijanie dziecięcego zainteresowania światem, jak również kreatywność, chęci eksperymentowania, doświadczania i tworzenia.

Wdrożenie innowacji pedagogicznej  "Jestem zdrowym przedszkolakiem"

  • Kształtowanie świadomości dzieci w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego.
  • Zachęcanie do przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania - propagowanie zdrowego stylu życia.
  • Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
  •  Nabywanie świadomości, że zdrowe jedzenie oraz ruch pomaga zachować zdrowie i dobre samopoczucie.

 Wdrożenie warsztatów badawczych „Mali odkrywcy- zabawy badawcze w przedszkolu"

  • Rozbudzenie u dzieci ciekawości otaczającym światem, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i eksperymentów oraz rozwijanie zainteresowań poprzez uczestnictwo w zajęciach badawczych.
  • Podniesienie, jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami doświadczania, obserwowania, czy eksperymentowania.
  • Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności.
  • Odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie ludzi i miejsc, a także własnych emocji.
  • Doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej, doświadczenia nauczycieli w zakresie planowania oraz monitorowania i ewaluowania efektów pracy.

Wdrożenie innowacji pedagogicznej „Cztery żywioły”

  • Zbliżenie dziecka do świata przyrody, poznawanie go, dostrzeganie jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
  •  Kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecne i przyszłe z życie na Ziemi.
  • Rozbudzenie naturalnych zainteresowań otaczającym światem poprzez eksperymentowanie, obserwacje zjawisk przyrodniczych, atmosferycznych, zachęcanie do myślenia, porównywania , opowiadania, eksperymentowania.
  • Określanie zjawisk i zmian zachodzących w środowisku naturalnym.
  • Rozpoznawanie zależności występujących w przyrodzie.
  • Integrowanie działań ekologicznych przedszkola i rodziny.