INNOWACJE PEDAGOGICZNE ORAZ PROGRAMY AUTORSKIE
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
Sposoby realizacji |
Kontynuacja programu ,,Dziecko i jego świat wartości”. ü Wprowadzenie dzieci w świat wartości i emocji; ü Działanie w systemie wartości; ü Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz z dzieckiem; ü Poznawanie emocji i radzenie sobie z nimi; ü Stosowanie w praktyce zasad, norm i reguł ustalonych kontraktem grupowym; ü Ustalenie systemu nagradzania oraz wyciągania konsekwencji z niewłaściwych zachowań; ü Rozwijanie umiejętności rozpoznawania różnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania agresywnych odczuć. |
Kontynuacja programu profilaktyki logopedycznej pt. „Chcę mówić poprawnie” ü Wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy; ü Usprawnienie motoryki narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, potrzebnych do prawidłowej artykulacji głosek; ü Rozwijanie aparatu oddechowego: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych; ü Usprawnianie narządu słuchu: rozwijanie wrażliwości na dźwięki / natężenie, tempo, rytm/; stymulowanie percepcji słuchowej /rozpoznawanie, identyfikowanie i różnicowanie dźwięków; ü Uświadomienie rodzicom rangi ćwiczeń profilaktycznych oraz znaczenia terapii logopedycznej w rozwoju ich dziecka. |
Kontynuowanie innowacji pedagogicznej „ Kreatywny przedszkolak ”. ü Rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej; ü Aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni , rozwijanie własnych zdolności i zainteresowań; ü Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, projektowania wytworów plastyczno- konstrukcyjnych; ü Kształcenie pojęć matematycznych poprzez działanie w czasie i przestrzeni – manipulowania przedmiotami, porównywania przeliczania. |
Kontynuacja innowacji pedagogicznej „Jestem zdrowym przedszkolakiem” ü Kształtowanie świadomości dzieci w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego; ü Zachęcanie do przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania – propagowanie zdrowego stylu życia; ü Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej; ü Nabywanie świadomości, że zdrowe jedzenie oraz ruch pomaga zachować zdrowie i dobre samopoczucie.
|
Kontynuacja programu rytmiki „ Z muzyką za pan brat” ü Kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki; ü Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką; ü Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej; ü Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia; ü Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień; ü Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych. |
Wdrożenie programu autorskiego „ Popołudniowe zabawy z plastyką” ü Pobudzanie umiejętności, ekspresji i wrażliwości plastycznej u dzieci; ü Rozwijanie twórczej postawy, kreatywności oraz poczucia estetyki ; ü Wdrażanie do cierpliwości i staranności w pracy własnej i grupowej; ü Kształcenie umiejętności organizacji pracy i posługiwania się środkami plastycznymi; ü Umożliwienie poznawania różnych technik plastycznych; ü Przygotowanie do praktycznego stosowania wiedzy w życiu codziennym; ü Wzbudzanie zainteresowania rozmaitymi wytworami artystycznymi m.in. malarstwem, architekturą, rzeźbą, itp.,
|
Wdrożenie Innowacji pedagogicznej „ Więcej ruchu dla maluchów” ü Wytworzenie u przedszkolaków zainteresowania i potrzeby regularnej aktywności fizycznej ; ü Wykorzystanie w zabawach i ćwiczeniach różnorodnych przyborów gimnastycznych także niekonwencjonalnych; ü Organizowanie zabaw z elementami rywalizacji; ü Organizowanie zabaw ruchowych w hali sportowej we współpracy z nauczycielami wychowania fizycznego skawińskich szkół; ü Poznanie zasad i uczestniczenie w sportowych grach zespołowych (np. piłka nożna, koszykówka, itp.), – zabawy na Orliku; ü Spotkania z ludźmi uprawiającymi różnorodne dyscypliny sportowe codzienne przebywanie na świeżym powietrzu; ü Rozumienie znaczenia higieny osobistej dla zdrowia; ü Poznawanie skutków niezdrowego stylu życia; ü Dostrzeganie roli lekarza, higienistki, dentysty.
|
Wdrożenie innowacji pedagogicznej „ Po nitce do kłębka” ü Zaspokojenie ciekawości otaczającym światem; ü Zapoznanie ze specyfiką pracy ludzi w różnych zawodach oraz wytworami ich działalności poprzez min. spotkania, wycieczki, warsztaty; ü Wyrabianie szacunku dla pracy; ü Wzbogacenie doświadczeń, zakresu wiedzy oraz słownictwa; ü Rozwijane zainteresowań; ü Rozbudzenie aktywności twórczej.
|
Wdrożenie innowacji pedagogicznej „ Jestem Polakiem” ü Utrwalenie poznanej historii powstania państwa polskiego, symboli narodowych; ü Poznanie historii Święta Niepodległości Polski; ü Rozumienie znaczenia symboli oraz prawidłowych zachowań w trakcie słuchania hymnu Polski; ü Pozytywne ocenianie i naśladowanie uznanych tradycją zachowań podczas uroczystości przedszkolnych i państwowych; ü Kształtowanie szacunku dla własnego państwa; ü Kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji; ü Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej; ü Rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego; ü Rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych; ü Kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości przedszkolnych, państwowych ü Umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych i politycznych, ü Poznanie historii Generała Józefa Hallera i Hallerczyków w Jurczycach ü Oglądanie wystaw i ekspozycji regionalnych i patriotycznych w Muzeum Regionalnym w Skawinie , Izba Pamięci Rodu Hallerów i Hallerczyków. |
Styczeń- Codzienne czytanie pod hasłem: „Baśnie znane i lubiane”, podejmowanie prób wykonywania ilustracji do popularnych baśni – każda grupa według swoich możliwości i pomysłowości (pojedyncze ilustracje, prace grupowe, prace w formie historyjek obrazkowych lub książeczki obrazkowej).
Tworzenie książki „Przygody Boja”-oddanie jej do druku w gr VII Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka – prezentacja programu artystycznego każdej grupy
Przygotowywanie inscenizacji słowno-muzycznej „Jasełka na ludowo” .Zaprezentowanie inscenizacji w Dniu Babci i Dziadka oraz dla rodziców gr V