ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC  MARZEC

 

I. CZY DINOZAURY ŻYŁY NAPRAWDĘ?

  • Poznawanie wybranych zwierząt(dinozaury)i roślin(np.olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
  • Poznawanie historii powstawania węgla kamiennego, jego właściwości
  • Rozpoznawanie liter drukowanych wielkich i małych
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
  • Zachęcanie do poszerzania zainteresowań matematycznych

II.  NADCHODZI WIOSNA

  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki , pojawiające się pierwsze kwiaty  
  • Poznawanie , np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
  • Rozpoznawanie cyfr , dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • Rozróżnianie zbiorów –równolicznych i nierównolicznych

III.   NADESZŁA WIOSNA

  • Obserwowanie zmian za-chodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu,
  • Powracające pierwsze ptaki pojawiające się pierwsze kwiaty  
  • Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich , czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
  • Rozpoznawanie cyfr ,dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • Rozróżnianie zbiorów –równolicznych i nierównolicznych

IV . W MARCU JAK W GARNCU

  • Obserwowanie marcowej pogody-zwracanie uwagi na jej zmienność
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny
  • Zachęcanie do zabaw na powietrzu jako warunku zdrowia i odporności
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich , czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
  • Rozpoznawanie cyfr ,dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

V.WSZYSTKO CO ŻYJE WODĘ PIJE

  • Poznawanie właściwości wody-bogacenie wiedzy i słownictwa
  • Poznawanie roli wody w życiu roślin, zwierząt i ludzi-degustacja wody mineralnej
  • Rozwijanie umiejętności obserwacji, samodzielnych doświadczeń-Eksperymenty z wodą –zabawy badawcze
  • Rozpoznawanie liter drukowanych małych i dużych-ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej
  • Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia-rozróżnianie zbiorów równolicznych i nierównolicznych

                                                                                                                  
 
 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE  NA MIESIĄC MARZEC

 Dookoła kolory, figury i wzory.

  • Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie.
  • Rozpoznawanie, nazywanie i klasyfikowanie figur geometrycznych
  • Konstruowanie z klocków i materiałów papierowych
  • Doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
  • Wdrażanie do słuchania innych osób i obdarzania ich uwagą
  • Rozwijanie umiejętności interpretacji muzyki ruchem
  • Ćwiczenie umiejętności wypowiadania się.
  • Doskonalenie umiejętności manualnych.
  • Doskonalenie orientacji przestrzennej oraz w schemacie własnego ciała.

Dinozaury kiedyś żyły.

  • Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie.
  • Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej.
  • Rozwijanie umiejętności interpretacji muzyki ruchem.
  • Poznanie nowych technik plastycznych.
  • Poszerza wiedzę na temat dinozaurów i ich cech charakterystycznych
  • Konstruuje wielkoformatowego dinozaura
  • Rozwija wyobraźnię i zmysł dotyku poprzez zabawy badawcze
  • Wskazuje charakterystyczne cechy dinozaurów, układając zagadki

Wiosna tuż, tuż.

  • Kształtowanie szacunku dla przyrody w jej naturalnej formie.
  • Wdrażanie do przestrzegania bezpiecznych zachowań podczas zabaw w przedszkolu, spacerów i wycieczek.
  • Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w okresie przedwiośnia
  • Dostrzeganie zmiany atmosferyczne charakterystyczne dla wiosny
  • Określanie temperaturę powietrza i poznaje zastosowanie termometru.
  • Klasyfikowanie elementów według podanej kategorii i potrafi uzasadnić swój wybór.
  • Dokonywanie pomiarów długości, stosuje określenia: długi, dłuższy, najdłuższy
  • Rozwijanie mowy i myślenia analitycznego.

Witaj Wiosno.

  • Rozpoznawanie oznak nadchodzącej nowej pory roku.
  • Kształtowanie umiejętności obserwacji przyrodniczych.
  • Nazywanie wiosennych kwiatów i budzących się do życia zwierząt.
  • Zapoznanie ze znaczeniem wiosennych przysłów.
  • Rozumienie pojęcia „Rośliny chronione” i stosowanie się do jego wytycznych.
  • Uczy się przestrzegać reguł współżycie w grupie i przeżywać sukcesy i porażki.
  • Przeliczanie elementów w zbiorach i porównywanie ich liczebność.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną.

 O czystość i zdrowie dbamy.

  • Poszerzanie logicznego myślenia i myślenia przyczynowo- skutkowego.
  • Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach kształtujących postawę
  • Doskonalenie sprawności manualnej
  • Nabywanie świadomości, że dla zdrowia należy aktywnie spędzać czas wolny
  • Zdobywanie wiedzy na temat dbania o higienę i zdrowie
  • Nabywanie świadomości, że należy poddawać się leczeniu
  • Poznanie wybranych zawodów związanych z leczeniem ludzi

 

 

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MARZEC 

 

 ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY.

  • Poznawanie, w sposób pośredni (filmy, albumy) zwierząt z innych stref klimatycznych
  • Wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych – uwrażliwianie dzieci na los zwierząt
  • Kształtowanie Elementarnej nauki czytania i pisania:  zabawy z  literką  Z, z.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na dany temat.
  • Rozwijanie zainteresowań matematycznych w zakresie kształtowania pojęć liczbowych i umiejętności liczenia; rozpoznawanie poznanych cyfrzabawy z cyferką 8
  • Rozwijanie zainteresowań teatralnych , muzyczno – tanecznych i plastyczno-technicznych

 

MÓWIĄ , ŻE W MARCU JAK W GARNCU - NIEUSTANNA ZMIANA:

SŁOŃCE GRZEJE W POŁUDNIE, MROZEK SZCZYPIE Z RANA,  A DO TEGO   JESZCZE PRZELATUJĄ DESZCZE.

  • Budzenie zainteresowań bogactwem i pięknem wiosennej przyrody.
  • Kształtowanie umiejętności obserwowania przyrody oraz rozwoju roślin.
  • Pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną (muzyka , plastyka i teatr itp.)
  • Wdrażanie dzieci do samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych.
  • Kształtowanie elementarnej nauki czytania i pisania: zabawy z  literka C, c 
  • Rozwijanie zainteresowań matematycznych w zakresie kształtowania pojęć liczbowych i umiejętności liczenia; rozpoznawanie poznanych cyfr  -  zabawy z cyferką 9

  

„WIOSNA WĘDRUJE PO DRÓŻKACH I CZARY WYCZYNIA JAK WRÓŻKA”.

  • Przybliżenie środowiska przyrodniczego i jego mieszkańców w okresie wiosny
  • Obserwowanie przylotu ptaków powracających do nas na wiosnę, budowanych gniazd.
  • Kształtowanie elementarnej nauki czytania i pisania: zabawy z  literka Ł, ł 
  • Kształtowanie pojęć matematycznych i utrwalanie w zabawie zapisu działania – cyfr oraz odejmowania i dodawania  w zakresie 10
  • Rozwijanie zainteresowań plastycznych, muzycznych, w oparciu o literaturę przyrodniczą.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad właściwego zachowania się i bezpieczeństwa w przedszkolu oraz kształtowanie umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
  • Wdrażanie do aktywności ruchowej oraz wspólnych zabaw w grupie rówieśniczej  

 

CO CIEKAWEGO JEST W TEATRZE, W NASZEJ ZABAWIE TO ZOBACZĘ.

  • Rozwijanie zainteresowań teatrem i książką jako źródła inspiracji do rozwijania zdolności aktorskich.
  • Poznawanie różnych utworów literackich o wartościach wychowawczych, poznawczych, kształcących, zawierających elementy fantazji i humoru.
  • Zapoznanie z zawodami, które związane są z teatrem
  • Rozwijanie zainteresowań plastycznych, muzycznych, teatralnych w oparciu o wiersze i opowiadania o podanej tematyce.
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Dbanie o bezpieczeństwo

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MARZEC

 

„KOSMOS” 

  • Przypomnienie i utrwalenie wygląd Układu Słonecznego.
  • Wzbogacenie wiadomości na temat Ziemi – wykorzystanie globusa.
  • Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli, odczuć, opinii.
  • Kształtowanie umiejętności ustalania stałego następstwa dnia i noc.
  • Przeliczanie wg możliwości dzieci, porównywanie liczebności zbiorów – zapoznanie ze znakami +,-,=.
  • Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.
  • Zapoznanie z wyglądem litery „ U, u.”
  • Rozbudzanie uczuć patriotycznych.
  • Zachęcanie do wspólnych zabaw i ćwiczeń muzycznych oraz ruchowych.
  • Doskonalenie sprawności manualnej.

 „ W ŚWIECIE ZWIERZĄT”

  • Poznanie nazw zwierząt tropikalnych oraz ciekawostek na ich temat.
  • Poszerzanie wiedzy na temat życia zwierząt w ogrodzie zoologicznym.
  • Poznanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.
  • Dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt, sposobów poruszania się i odżywiania.
  • Wprowadzenie litery - z małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Doskonalenie analizy i syntezy sylabowo –głoskowej.
  • Budowanie zdań, argumentowanie swoich propozycji.
  • Rozwijanie małej motoryki poprzez precyzyjne ruchy dłoni, kształtowanie zręczności i szybkości ruchów .
  • Doskonalenie umiejętności liczenia, dodawanie i odejmowanie na liczmanach.

  „ ZWIERZĘTA SPRZED MILIONÓW LAT”

  • Zapoznanie z wyglądem ziemi w czasach prehistorycznych –rozpoznawanie wybranych zwierząt i roślin –występujących w tamtych czasach.
  • Poznanie historii węgla kamiennego oraz jego właściwości.
  • Wprowadzenie litery F - małej wielkiej , drukowanej i pisanej.
  • Określenie położenia przedmiotu na płaszczyźnie i względem innych przedmiotów na ilustracji z zastosowaniem określeń: z prawej, z lewej strony, między, u góry, na dole itp.
  • Kształcenie słuchu fonematycznego oraz spostrzegania wzrokowego podczas czytania globalnego.
  • Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu.

 „NADCHODZI WIOSNA”

  • Kształtowanie umiejętności obserwacji przyrody, nazywanie wiosennych kwiatów - rozumienie pojęcia „rośliny chronione” .
  • Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na konkretny temat.
  • Utrwalenie ciągów liczbowych w kolejności wzrastającej - dodawanie i odejmowanie.
  • Rozwijanie słuchu fonemowego – zapoznanie z wyglądem litery „Ł, ł.”
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.

 ” WARSZAWA – STOLICA POLSKI”

  • Rozwijanie poczucia przynależności narodowej.
  • Zapoznanie z zabytkami Warszawy - wzbogacenie wiadomości na temat stolicy Polski.
  • Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli.
  • Zapoznanie z wyglądem litery „H, h.”
  • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania – utrwalenie wyglądu poznanych cyfr.
  • Poszerzenie doświadczeń plastycznych.
  • Kształtowanie sprawności manualnej– łączenie ruchu z muzyką.
  • Doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej.