ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC  PAŹDZIERNIK

 

DARY JESIENI

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie  tych zmian z aktualną porą roku,
  • nazywanie niektórych drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu przedszkola, rozpoznawanych po charakterystycznych liściach i owocach,
  • poznawanie darów jesieni – rozróżnianie i nazywanie owoców i warzyw,
  • porównywanie liczebności zbiorów i stosowanie określeń: jest mniej, jest więcej, jest równo,
  • wyrabianie umiejętności spontanicznego wypowiadania się w różnych sytuacjach, bez lęku, że wypowiedź będzie krytykowana lub ustawicznie poprawiana,
  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej poprzez porównywanie, porządkowanie, dopasowywanie, składanie obrazka z części.

 JESIENNE KWIATY I LIŚCIE

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku – jesienią,
  • nazywanie niektórych drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu przedszkola rozpoznawanych po charakterystycznych liściach,
  • rozpoznawanie i nazywanie kwiatów kwitnących jesienią– chryzantemy,
  • posługiwanie się liczebnikami głównymi: jeden, dwa, trzy, cztery ;określanie liczby elementów liczebnikiem,
  • poznawanie, tworzenie, porządkowanie zbiorów przedmiotów na podstawie cech jakościowych.

 JACY JESTEŚMY?

  • zapoznanie się z zapisem graficznym swojego imienia,
  • wypowiadanie się na temat urodzin: daty, sposobu ich obchodzenia,
  • nazywanie i wskazywanie wymienionych części ciała,
  • rozwijanie percepcji słuchowej i poczucia rytmu,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

  MOJA RODZINA

  • nazywanie członków swojej rodziny,
  • utrwalanie nazw kolorów,
  • rozwijanie umiejętności poprawnego liczenia,
  • kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
  • wdrażanie do słuchania dłuższych utworów literackich,
  • uwrażliwianie na charakter muzyki,
  • kształtowanie wrażliwości dotykowej,
  • ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez odtwarzanie zapamiętanego kształtu.

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE  NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE

  • Rozpoznawanie drzew owocowych po owo­cach; wyjaśnienie zna­czenia słowa
  • Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty).
  • Poznawanie wybranych owoców egzotycznych.
  • Zabawy z literą o – małą i wielką, druko­waną i pisaną.
  • Zapoznanie się z zapisem cyfrowym liczb: 1,
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo--skutko­wego.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.

 ZWIERZĘTA JESIENIĄ

  • Wzbogacanie wiadomości na temat przygotowań zwierza do zimy.
  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt mieszkających w lesie.
  • Zabawy z literą a – małą i wielką, druko­waną i pisaną.
  • Rozpoznawanie i nazy­wanie poznanych liter.
  • Zapoznanie się z zapisem cyfrowym liczby
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Rozwijanie mowy.
  • Rozwijanie słuchu fone­matycznego.

 MOJA RODZINA

  • Podawanie informacji, ja­kie zawody wykonują ro­dzice, czym się zajmują.
  • Określanie czynności domowych wykonywa­nych przez poszczegól­nych członków rodziny.
  • Podawanie powiązań między członkami rodzi­ny.
  • Wyjaśnienie wielo­znaczności słowa
  • Wzmacnianie więzów w rodzinie.
  • Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
  • Zapoznanie się z historią własnej rodziny.
  • Zabawy z literą m – małą i wielką, druko­waną i pisaną.
  • Rozwijanie mowy.
  • Wyzwalanie i inspi­rowanie aktywności ruchowej.

ZWIERZĘTA DOMOWE

  • Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapew­nienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer.
  • Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.
  • Zabawy z literą e – małą i wielką, druko­waną i pisaną.
  • Rozwijanie umiejętno­ści wokalnych.
  • Zapoznanie się z hodowlą psa.
  • Zapoznanie się z wyglą­dem cyfry
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Rozwijanie mowy.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

I . JESIEŃ W SADZIE, W OGRODZIE

  • rozwijanie mowy, poszerzanie wiadomości o owocach,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego
  • odkrywanie zapisów cyfrowych liczb 1 i 2, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • sprawności manualnej,
  • rozwijanie ekspresji ruchowej,
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • rozwijanie umiejętności improwizowania
  • rozwianie umiejętności myślenia logicznego,
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł

II ZWIERZĘTA JESIENIĄ.

  • rozwijanie mowy, rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie świadomości własnego ciała.
  • rozwijanie refleksu poprzez udział w zabawach przy muzyce, rozwijanie poczucia rytmu,
  • poszerzenie wiadomości na temat jeża,
  • rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie świadomości własnego ciała,
  • wzbogacanie wiadomości o ptakach,

III MOJA RODZINA I MÓJ DOM

  • rozwijanie mowy, budzenie szacunku do członków rodziny,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego
  • zapoznanie z figurą geometryczną, jaką jest trójkąt,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie sprawności fizycznej, zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • doskonalenie umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni,
  • rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu,
  • utrwalanie wiadomości na temat domów, przypomnienie nazw pomieszczeń znajdujących się w domu
  • rozpoznawanie wybranych warzyw, integracja dzieci poprzez wspólne gotowanie
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie funkcji poznawczych,

IV DOMOWI ULUBIEŃCY

  • rozwijanie mowy, rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej, zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • rozwijanie refleksu poprzez udział w zabawach przy muzyce,
  • rozwijanie zdolności improwizacji ruchowych,
  • poszerzanie wiedzy o kotach,
  • rozwijanie mowy.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • poszerzanie wiedzy na temat schroniska dla zwierzą ,wzbudzanie zainteresowania zwierzętami,

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA PAŹDZIERNIK

 PRZYSZŁA PANI JESIEŃ, DARY Z SADU NAM NIESIE

  • Rozwijanie umiejętności rozróżniania owoców  /kategoryzowania/.
  • Zabawy z cyfrą 2 ( stopniowanie trudności)
  • Zabawa z literką „ O, o- owoc”  (stopniowanie trudności).
  • Wdrażanie dzieci do bezpiecznych zachowań i wyrabianie odpowiednich postaw społecznych.
  • Rozwijanie umiejętności  grafomotorycznych.

 PRZYSZŁA JESIEŃ, DARY Z OGRÓDKA NAM NIESIE

  • Pogłębianie wiadomości o warzywach , /rozpoznawanie  za pomocą zmysłów smaku, wzroku  i powonienia/.
  • Zapoznanie ze sposobami wykorzystania warzyw w przetworach na zimę.
  • Zachęcanie do zjadania warzyw- naturalnych witamin.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych kategoryzowania, przeliczania, porównywania, zabawy z cyframi 1-3  ( stopniowanie trudności)
  • Wyrabianie sprawności manualnej oraz wyobraźni w zabawach plastycznych  i konstrukcyjnych.
  • Dzień Edukacji Narodowej- omówienie wydarzeń w przedszkolu, pracowników  przedszkola

PODRÓŻ DO KRAINY PEŁNEJ ZDROWIA.

  • Bogacenie wiedzy na temat sposobów dbania o własne zdrowie (zdrowe odżywianie, higiena osobista, odpowiedni ubiór do pogody, unikanie zagrożeń).
  • Pogłębienie wiadomości na temat pracy lekarza ( pediatra, dentysta, okulista, laryngolog itp.), pielęgniarki- uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby.
  • Zabawa z literką „ L, l” – lekarz , rozpoznawanie liter drukowanych – małych , dużych , tworzenie z powstałych liter wyrazów ich odczytywanie (  stopniowanie trudności).
  • Zabawy z cyframi ( stopniowanie trudności) .
  • Rozwijanie sprawności fizycznej podczas zabaw ruchowych, porannej gimnastyki.

„ IDĄ POCHMURNE ,DESZCZOWE DNI…”

  • Przypomnienie nazw zjawisk atmosferycznych /mgła, deszcz, kapuśniaczek, ulewa, wiatr, wichura, itp./ oraz sposobów chronienia się przed nimi w celu dbania o zdrowie i bezpieczeństwo, rozwijanie umiejętności obioru i zapamiętywania informacji przekazywanych w telewizji- prognoza pogody.
  • Utrwalenie wiadomości na temat roli wody w życiu ludzi i zwierząt, rozwijanie kreatywności myślenia poprzez robieni eksperymentów z wodą.
  • Doskonalenie mowy w czasie ćwiczeń logopedycznych /artykulacyjnych, oddechowych, słuchowych, fonacyjnych/.
  • Utrwalanie poznanych cyfr.
  • Rozpoznawanie liter drukowanych, pisanych – małych i wielkich, zabawy z literką „ D, d ” ,  tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie               ( stopniowanie trudności ).