ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC  GRUDZIEŃ

 

1.  WITAMY ŚW. MIKOŁAJA

  • Zapoznanie dzieci z postacią św. Mikołaja – biskupa.
  • Rozwijanie u dzieci wrażliwości na potrzeby innych oraz umiejętności właściwego zachowania  bez przechwalania się.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych – szeregowanie, używanie pojęć duży, mniejszy, najmniejszy oraz dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 według innowacji „Matematyczne sówki”
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych i technicznych poprzez projektowanie,  majsterkowanie, konstruowanie.
  • Wdrażanie dzieci do zdrowego trybu życia poprzez codzienny ruch i ćwiczenia gimnastyczne.

2.  ZIMA WOKÓŁ NAS

  • Zapoznanie dzieci z nową porą roku – Zimą
  • Uwrażliwianie dzieci na pomoc zwierzętom podczas Zimy.
  • Kształtowanie umiejętności społecznych poprzez zabawy z piosenką i ruchem.
  • Wdrażanie do umiejętności dbania o zdrowie poprzez właściwy ubiór oraz zachowanie w razie choroby.
  • Rozwijanie umiejętności wypowiedzi poprawnej gramatycznie i składniowo w pracy z ilustracją.
  • Zabawy z literkami według innowacji „Literkami się bawimy, sprawnie czytać się uczymy”.

3.  NADCHODZĄ ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA

  • Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
  • Zapoznanie z nazwami tradycyjnych potraw wigilijnych.
  • Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych, zachęcanie do dobrych uczynków.
  • Kształtowanie kompetencji czytelniczych (m. in. wyodrębnianie głosek w wyrazach).
  • Kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez mierzenie długości za pomocą różnych prostych przyrządów mierniczych.
  • Rozwijanie sprawności manualnej dzieci oraz stymulowanie zmysłów.

4.  STARY ROK – NOWY ROK

  • Utrwalenie wiedzy na temat charakterystycznych elementów danej pory roku i danego miesiąca.
  • Utrwalenie nazw dni tygodnia i nazw miesięcy oraz wprowadzenie pojęć „Stary Rok”, „Nowy Rok”.
  • Wdrażanie dzieci do wychwytywania regularności, powtarzające się fragmenty w zabawach ruchowych, wyliczankach, rytmy, regularności w liczeniu, kalendarz jako powtarzalny układ dni tygodnia i miesięcy.
  • Zapoznanie dzieci z przyrządami do mierzenia czasu- poznanie rodzajów zegarów i kalendarzy oraz zasad ich działania.

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE  NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

  1. Prezent dla Mikołaja
  • Zapoznanie z legendami dotyczącymi pochodzenia Mikołaja.
  • Wprowadzenie elementu zaciekawienia i niespodzianki jako środków sprzyjających koncentracji uwagi.
  • Stosowanie zwrotów grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi, uwrażliwianie na potrzeby innych.
  • Doskonalenie sprawności manualnych poprzez rysowanie wymarzonego prezentu w liście do Mikołaja.
  • Zabawy z literą l - małą, drukowaną i pisaną..
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
  • Wspomaganie rozwoju emocjonalnego.
  1. To już zima!
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
  • Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne.
  • Poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
  • Zabawy z literą y - małą, drukowaną i pisaną.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
  • Zapoznanie z instrumentem perkusyjnym – trójkątem.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0.
  • Zachęcanie do zabaw badawczych.
  1. Czar Bożego Narodzenia
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
  • Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich - tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
  • Zapoznanie z literą r - małą i wielką, drukowaną i pisaną.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych.
  • Rozwijanie sprawności manualnych.
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby
  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania na określony temat.
  • Składanie wzajemne życzeń odpowiednich do zbliżających się świąt.
  • Zapoznanie z tradycyjnymi kolędami i pastorałkami.
  1. Świat zabawek
  • Rozwijanie słownika czynnego, mowy.
  • Rozwijanie postawy szacunku do własnych i cudzych rzeczy.
  • Budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka
  • Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych i zabawnych ruchowych.

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 

 

I. ODWIEDZINY MIKOŁAJA

  • porównywanie liczebności zbiorów, zapoznanie ze znakami matematycznymi: <, >, =,
  • rozwijanie sprawności fizycznej, zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej, rozwijanie orientacji w przestrzeni,
  • zapoznanie z wyrażeniem pomocna dłoń, zapoznanie z pracą wolontariusza.
  • zapoznanie z tradycjami mikołajkowymi na świecie,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie sfery emocjonalnej,
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł.

 II.ZIMA CORAZ BLIŻEJ

  • rozwijanie mowy, poznawanie oznak zimy,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter. mowy, utrwalenie poznanych liter,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej, zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • doskonalenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy z piosenką,
  • ilustrowanie ruchem tekstu piosenki,
  • rozbudzanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego ,rozwijanie umiejętności tworzenia kodów, ćwiczenie pamięci
  • rozwijanie sprawności manualnej, rozbudzanie poczucia satysfakcji ze sposobu wykonania pracy,

III. MAGIA ŚWIĄT

  • Poznanie tradycji świąt Bożego Narodzenia, rozwijanie mowy,Rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, odkrywanie litery „R,r” wielkiej ,małej drukowanej,
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, ,zapobieganie pogłębianiu wad postawy,
  • Rozwijanie sprawności manualnej, dbanie o porządek w miejscu pracy,
  • Wzmacnianie więzi rówieśniczej, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat, 
  • Rozwijanie mowy, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania
  • Wyrabianie nawyku szanowania zabawek, rozumienie konieczności dbania o porządek
  • Zapoznanie z zabawkami sprzed lat, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Rozwijanie wyobraźni, rozwijanie ciekawości dzieci,
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych , kształtowanie umiejętności współpracy,

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA GRUDZIEŃ

 

I. W KRAINIE ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA- PRZYGOTOWANIA DO MAGICZNEJ NOCY.

  • Pogłębianie wiadomości na temat postaci Św. Mikołaja ( biskupa)  oraz pielęgnowanie zwyczajów mikołajkowych.
  • Doskonalenie umiejętność analizy i syntezy słuchowej wyrazów podczas zabaw językowych ( stopniowanie trudności) .
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania z użyciem znaków ( +, -, = ) wg metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej , zabawy z cyframi i liczmanami ( 6 l.) , układanie rytmów, zabawy matematyczne wg aktywizującej metody – kodowanie ( stopniowanie trudności).
  • Zabawa z literką- E, e – zapoznanie z zapisem graficznym litery, wyszukiwanie jej pośród innych liter ( 6l.).
  • Poszerzenie wiedzy na temat pracy górnika w kopalni węgla kamiennego, wytworów z węgla, zwrócenie uwagi ma niebezpieczeństwo wykonywanego zawodu.

II. IDZIE ZIMA BIAŁA, ŚNIEGU NASYPAŁA.

  • Wzbogacenie wiedzy o zjawiskach przyrodniczych zimy: opady śniegu, mróz, sople itp.
  • Zabawy z cyframi, doskonalenie umiejętności klasyfikowania , określanie liczebności zbiorów.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, koncentracji uwagi.
  • Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej w czasie zabaw muzycznych, plastycznych, językowych.
  • Doskonalenie umiejętności układania krótkich zdań, zabawa z literą „S, s - sanki” ( stopniowanie trudności ).
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy na śniegu.

III. i  IV  W OCZEKIWANIU NA ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA- POZNAJEMY ŚWIĄTECZNE TRADYCJE.

  • Wdrażanie do kultywowania tradycji Bożonarodzeniowych - wartość rodziny w życiu człowieka.
  • Rozwijanie zainteresowań plastycznych i technicznych, związanych z tradycjami i obrzędami ludowymi regionu krakowskiego - ozdoby choinkowe.
  • Wyrabianie u dzieci nawyku pomagania w przygotowaniu stołu do posiłków, estetycznego jedzenia,                                                                                                                                                   odpowiedniego posługiwania się sztućcami i zachowania przy stole oraz sprzątania po posiłkach ( Wigilia)
  • Rozwijanie mowy, percepcji słuchowej, myślenia przyczynowo- skutkowego oraz umiejętności liczenia w pamięci i na konkretach.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według określonych cech wg metody Gruszczyk – Kolczyńskiej .
  • Doskonalenie umiejętności manualnych potrzebnych do nauki pisania, zabawa z literą B, b ( stopniowanie trudności)