INNOWACJE PEDAGOGICZNE ORAZ PROGRAMY AUTORSKIE
W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Kontynuacja programu ,,Dziecko i jego świat wartości”:
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości i emocji.
- Działanie w systemie wartości.
- Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz z dzieckiem.
- Poznawanie emocji i radzenie sobie z nimi.
- Stosowanie w praktyce zasad, norm i reguł ustalonych kontraktem grupowym.
- Ustalenie systemu nagradzania oraz wyciągania konsekwencji z niewłaściwych zachowań;
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania różnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania agresywnych odczuć.
Kontynuacja programu „ Umiem dostrzec piękno świata ”:
- Uwrażliwianie dziecka na nośniki piękna (słowo, obraz, dźwięk, ruch, ważne wydarzenia i spotkania z Bogiem) i dostarczanie możliwości ich przeżywania przez otaczanie go pięknem.
- Umożliwianie rozpoznawania specyfiki i złożoności nośników piękna i wielorakiej relacji między nimi przez ukierunkowanie wielozmysłowego spostrzegania dziecka.
- Wspieranie umiejętności budowania, tworzenia nośników piękna przez stymulowanie kreatywnej aktywności dziecka.
- Pobudzanie i rozwijanie umiejętności krytycznej oceny nośników piękna, zgodnie z sumieniem przez formowanie i posługiwanie się nim.
Kontynuacja innowacji wychowawczej „Teraz jestem małym przedszkolakiem - kiedyś mogę zostać wielkim polakiem. Cykl:Wielcy Polacy oczyma przedszkolaka”:
- Kształtowanie postaw społecznych i wychowanie do wartości
- Rozwijanie zainteresowań poprzez poszukiwanie wzorów do naśladowania w ich osiągnięciach oraz twórczości.
Kontynuacja programu „Multimedia przedszkolaka”:
- Wprowadzenie dziecka w świat technologii, wykorzystując przy tym różne urządzenia techniczne.
- Rozbudzenie ciekawości technologią komunikacyjno-informacyjną, a także wyposażenie dorastającego w skomputeryzowanym świecie pokolenia w fundamentalne umiejętności posługiwania się narzędziem nauki, pracy, komunikacji i zabawy.
- Poznanie przez dziecko komputera i innych urządzeń, poznanie ich znaczenia w życiu człowieka, praca z nimi, praktyczne ich zastosowanie oraz zapoznanie z szeroką gamą „bezpiecznych” gier i zabaw edukacyjnych
Kontynuacja programu profilaktyki logopedycznej pt. „Chcę mówić poprawnie”
- Wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy.
- Usprawnienie motoryki narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, potrzebnych do prawidłowej artykulacji głosek.
- Rozwijanie aparatu oddechowego: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych.
- Usprawnianie narządu słuchu: rozwijanie wrażliwości na dźwięki / natężenie, tempo, rytm/; stymulowanie percepcji słuchowej /rozpoznawanie, identyfikowanie i różnicowanie dźwięków/.
- Uświadomienie rodzicom rangi ćwiczeń profilaktycznych oraz znaczenia terapii logopedycznej w rozwoju ich dziecka.
Kontynuacja programu zajęć rytmiki " Z rytmika za pan brat" .
- Kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki.
- Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
- Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia.
- Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
- Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych.
Wdrożenie innowacji pedagogicznej „ Kreatywne przedszkolaki ”.
- Rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej.
- Aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni , rozwijanie własnych zdolności i zainteresowań.
- Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, projektowania wytworów plastyczno- konstrukcyjnych,
- Kształcenie pojęć matematycznych poprzez działanie w czasie i przestrzeni - manipulowania przedmiotami, porównywania przeliczania.
Wdrożenie innowacji pedagogicznej „Zabawa bez zabawek"
- Rozwijanie kreatywności i wyobraźni dzieci.
- Znalezienie alternatywnych form zabawy.
- Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Przeciwdziałania uzależnieniom wieku przedszkolnego (elektroniczne zabawki, telewizja, gry komputerowe).
- Wdrażanie do zgodnego funkcjonowania w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci.
- Eksplorowanie i doświadczanie otaczającej rzeczywistości.
- Podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami doświadczenia, obserwowania i eksperymentowania.
- Wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci.
Wdrożenie innowacji pedagogicznej „Z ekologią i zdrowiem na Ty”.
- Rozwijanie umiejętności zapewniających bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim.
- Rozumienie konieczności właściwego zachowania się na drogach i ulicach.
- Zwracanie uwagi na umiejętne i kulturalne zachowanie się w czasie posiłku.
- Zachęcanie do spożywania zdrowych produktów, dużej ilości warzyw i owoców.
- Wyrabianie nawyków higienicznych i zamiłowania do czystości.
- Dbanie o higienę układu nerwowego i narządów zmysłu.
- Wyrabianie zamiłowania do wycieczek i aktywności ruchowej jako źródła zdrowia, radości, rekreacji i wypoczynku.
- Stworzenie warunków do rozwijania aktywnej i twórczej działalności ruchowej.
Warsztaty matematyczne dla 6 -latków „ Mali Miłośnicy Matematyki”.
- Kształtowanie kompetencji matematycznych zgodnie z Postawą programową wychowania przedszkolnego.
- Rozbudzanie zainteresowania światem matematyki .
- Rozwijanie kreatywności , zadaniowego podejścia do stawianych problemów.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej i zdolności do wysiłku intelektualnego.
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
Projekt wewnętrzny „ ABC bezpiecznego przedszkolaka”
- Kształtowanie bezpiecznych zachowań dzieci w czasie zabaw w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.
- Poznanie zagrożeń płynących ze świata ludzi , przyrody ( zwierząt, zjawisk atmosferycznych).
- Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
- Wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
- Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu- zgubienie się w tłumie, pożar mieszkania itp..
- Stosowanie zasady ograniczonego zaufania wobec osób nieznajomych.
- Utrwalenie numerów telefonów alarmowych oraz zasad ich używania - tylko w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu.
Wdrożenie projektu ekologiczno-zdrowotnego „Kolorowe dni w przedszkolu”
- Przybliżenie dzieciom postaw proekologicznych i prozdrowotnych,
- Zachęcanie dzieci do zjadania warzyw i owoców poprzez ciekawą i miłą zabawę,
- Wdrażanie rodziców do świadomego planowania żywienia dzieci, opartego na spożywaniu witamin i innych cennych składników odżywczych zawartych w warzywach, owocach i nabiale.
- Angażowanie rodziców w życie przedszkola, zachęcanie do brania udziału w realizowanych projektach edukacyjnych.
Styczeń- Codzienne czytanie pod hasłem: „Baśnie znane i lubiane”, podejmowanie prób wykonywania ilustracji do popularnych baśni – każda grupa według swoich możliwości i pomysłowości (pojedyncze ilustracje, prace grupowe, prace w formie historyjek obrazkowych lub książeczki obrazkowej).
Tworzenie książki „Przygody Boja”-oddanie jej do druku w gr VII Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka – prezentacja programu artystycznego każdej grupy
Przygotowywanie inscenizacji słowno-muzycznej „Jasełka na ludowo” .Zaprezentowanie inscenizacji w Dniu Babci i Dziadka oraz dla rodziców gr V