Sposoby realizacji :
|
Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zdrowego odżywania, sportu, higieny oraz zagrożeń dla zdrowia ludzkiego, bezpiecznego zachowania w przedszkolu i poza nim.
|
Kontynuacja programu ,,Dziecko i jego świat wartości”.
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości i emocji.
- Działanie w systemie wartości.
- Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz z dzieckiem.
- Poznawanie emocji i radzenie sobie z nimi.
- Stosowanie w praktyce zasad, norm i reguł ustalonych kontraktem grupowym.
- Ustalenie systemu nagradzania oraz wyciągania konsekwencji z niewłaściwych zachowań.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania różnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania agresywnych odczuć.
|
Kontynuowanie programu „ Umiem dostrzec piękno świata ”
- Uwrażliwianie dziecka na nośniki piękna (słowo, obraz, dźwięk, ruch, ważne wydarzenia i spotkania z Bogiem) i dostarczanie możliwości ich przeżywania przez otaczanie go pięknem.
- Umożliwianie rozpoznawania specyfiki i złożoności nośników piękna i wielorakiej relacji między nimi przez ukierunkowanie wielozmysłowego spostrzegania dziecka.
- Wspieranie umiejętności budowania, tworzenia nośników piękna przez stymulowanie kreatywnej aktywności dziecka.
- Pobudzanie i rozwijanie umiejętności krytycznej oceny nośników piękna, zgodnie z sumieniem przez formowanie i posługiwanie się nim.
|
Kontynuacja innowacji wychowawczej „Teraz jestem małym przedszkolakiem – kiedyś mogę zostać wielkim polakiem. Cykl: Wielcy Polacy oczyma przedszkolaka”
- Kształtowanie postaw społecznych i wychowanie do wartości
- Rozwijanie zainteresowań poprzez poszukiwanie wzorów do naśladowania w ich osiągnięciach oraz twórczości .
|
Kontynuacja programu profilaktyki logopedycznej pt. „Chcę mówić poprawnie”
- Wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy.
- Usprawnienie motoryki narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, potrzebnych do prawidłowej artykulacji głosek.
- Rozwijanie aparatu oddechowego: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych.
- Usprawnianie narządu słuchu: rozwijanie wrażliwości na dźwięki / natężenie, tempo, rytm/; stymulowanie percepcji słuchowej /rozpoznawanie, identyfikowanie i różnicowanie dźwięków/.
- Uświadomienie rodzicom rangi ćwiczeń profilaktycznych oraz znaczenia terapii logopedycznej w rozwoju ich dziecka.
|
Kontynuacja programu zajęć rytmiki „ Z muzyką za pan brat”
- Kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki.
- Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
- Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia.
- Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
- Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych.
|
Kontynuowanie innowacji pedagogicznej „ Kreatywne przedszkolaki ”.
- Rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej.
- Aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni , rozwijanie własnych zdolności i zainteresowań.
- Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, projektowania wytworów plastyczno- konstrukcyjnych,
- Kształcenie pojęć matematycznych poprzez działanie w czasie i przestrzeni - manipulowania przedmiotami, porównywania przeliczania.
|
Wdrożenie innowacji pedagogicznej „Sensozabawy – zabawy stymulujące zmysły”
- Usprawnianie funkcji integracji sensorycznej.
- Wzmocnienie procesów nerwowych, odpowiedzialnych za określone umiejętności,
- Lepszy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny.
- Rozwijanie dziecięcego zainteresowania światem, jak również kreatywność, chęci eksperymentowania, doświadczania i tworzenia.
|
Wdrożenie innowacji pedagogicznej "Jestem zdrowym przedszkolakiem"
- Kształtowanie świadomości dzieci w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego.
- Zachęcanie do przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania - propagowanie zdrowego stylu życia.
- Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
- Nabywanie świadomości, że zdrowe jedzenie oraz ruch pomaga zachować zdrowie i dobre samopoczucie.
-
|
Wdrożenie warsztatów badawczych „Mali odkrywcy- zabawy badawcze w przedszkolu"
- Rozbudzenie u dzieci ciekawości otaczającym światem, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i eksperymentów oraz rozwijanie zainteresowań poprzez uczestnictwo w zajęciach badawczych.
- Podniesienie, jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami doświadczania, obserwowania, czy eksperymentowania.
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności.
- Odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie ludzi i miejsc, a także własnych emocji.
- Doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej, doświadczenia nauczycieli w zakresie planowania oraz monitorowania i ewaluowania efektów pracy.
|
Wdrożenie innowacji pedagogicznej „Cztery żywioły”
- Zbliżenie dziecka do świata przyrody, poznawanie go, dostrzeganie jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
- Kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecne i przyszłe z życie na Ziemi.
- Rozbudzenie naturalnych zainteresowań otaczającym światem poprzez eksperymentowanie, obserwacje zjawisk przyrodniczych, atmosferycznych, zachęcanie do myślenia, porównywania , opowiadania, eksperymentowania.
- Określanie zjawisk i zmian zachodzących w środowisku naturalnym.
- Rozpoznawanie zależności występujących w przyrodzie.
- Integrowanie działań ekologicznych przedszkola i rodziny.
|