Reranie -przykłady ćwiczeń przygotowujących do wymowy „r”
Głoska „R” to głoska powstała na skutek wibracji przedniej części języka. Pojawia się w wymowie dziecka jako jedna z ostatnich około 5 roku życia, ponieważ wymaga dużej sprawności mięśni języka oraz jego pionizacji, tj. ruchów języka w pionie. Nie przyspieszajmy wymowy „r”, bo może to wywołać u dziecka wadę wymowy. Później bardzo ciężko jest taką wadę poddać skutecznej terapii, gdyż łatwiej i szybciej daje się wywołać głoskę, której dziecko jeszcze w ogóle nie wymawia, niż korygować głoskę zniekształconą i w tej deformacji utrwaloną. Jeśli rotacyzm przedłuża się i 6-letnie dziecko nadal nie wypowiada „r” lub wypowiada, ale je zniekształca, jest to powód do rozpoczęcia terapii.
Przykłady ćwiczeń przygotowujących do wymowy „r”:
- dotykanie końcem języka na przemian nosa i podbródka;
- dotykanie językiem górnych zębów od wewnątrz i z zewnątrz;
- noszenie czubka języka do dziąseł (z artykulacją głoski l);
- unoszenie czubka języka do dziąseł (z artykulacją głoski d);
- oblizywanie podniebienia przy otwartych ustach;
- zmienianie układu języka z wąskiego na szeroki;
- mlaskanie;
- unoszenie języka do nosa i wywijanie go na brodę;
- dynamiczne, szybkie wymawianie: lalalalala, llllllllllllll;
- dynamiczne wymawianie: ddddddddddddd, tdtdtdddtt .
Polecam filmik, na którym logopeda pokazuje ćwiczenia przygotowujące aparat mowy do prawidłowej artykulacji głoski „R”, a także sam przebieg terapii logopedycznej.
https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI
logopeda Agnieszka Majka