INNOWACJE PEDAGOGICZNE ORAZ PROGRAMY AUTORSKIE

W ROKU SZKOLNYM  2020/2021 

Kontynuacja programu ,,Dziecko i jego świat wartości”:

  • Wprowadzenie dzieci w świat wartości i emocji.
  • Działanie w systemie wartości.
  • Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz z dzieckiem.
  • Poznawanie emocji i radzenie sobie z nimi.
  • Stosowanie w praktyce zasad, norm i reguł ustalonych kontraktem grupowym.
  • Ustalenie systemu nagradzania oraz wyciągania konsekwencji z niewłaściwych zachowań;
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania różnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania agresywnych odczuć.

         Program autorski  „ Umiem dostrzec piękno świata ”:

  • Uwrażliwianie dziecka na nośniki piękna (słowo, obraz, dźwięk, ruch, ważne wydarzenia i spotkania z Bogiem) i dostarczanie możliwości ich przeżywania przez otaczanie go pięknem.
  • Umożliwianie rozpoznawania specyfiki i złożoności nośników piękna i wielorakiej relacji między nimi przez ukierunkowanie wielozmysłowego spostrzegania dziecka.
  • Wspieranie umiejętności budowania, tworzenia nośników piękna przez stymulowanie kreatywnej aktywności dziecka.
  • Pobudzanie  i   rozwijanie  umiejętności   krytycznej   oceny  nośników   piękna,   zgodnie z sumieniem przez formowanie i posługiwanie się nim.

     Innowacja wychowawcza  „Teraz jestem  małym przedszkolakiem –  kiedyś mogę zostać wielkim polakiem. Cykl:  

         Wielcy Polacy oczyma przedszkolaka”:

  • Kształtowanie postaw społecznych  i wychowanie do wartości
  • Rozwijanie zainteresowań poprzez poszukiwanie wzorów do naśladowania w ich osiągnięciach oraz twórczości .

        Program autorski  „Multimedia  przedszkolaka”:

  • Wprowadzenie dziecka w świat technologii, wykorzystując przy tym różne urządzenia techniczne.
  • Rozbudzenie ciekawości technologią komunikacyjno-informacyjną, a także wyposażenie dorastającego w skomputeryzowanym świecie pokolenia w fundamentalne umiejętności posługiwania się narzędziem nauki, pracy, komunikacji i zabawy.
  • Poznanie przez dziecko komputera i innych urządzeń, poznanie ich znaczenia w życiu człowieka, praca z nimi, praktyczne ich zastosowanie oraz zapoznanie z szeroką gamą „bezpiecznych” gier i zabaw edukacyjnych

        Program profilaktyki logopedycznej pt. „Chcę mówić poprawnie”

  • Wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy.
  • Usprawnienie motoryki narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, potrzebnych do prawidłowej artykulacji głosek.
  • Rozwijanie aparatu oddechowego: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych.
  • Usprawnianie narządu słuchu: rozwijanie wrażliwości na dźwięki / natężenie, tempo, rytm/; stymulowanie percepcji słuchowej /rozpoznawanie, identyfikowanie i różnicowanie dźwięków/.
  • Uświadomienie rodzicom rangi ćwiczeń profilaktycznych oraz znaczenia terapii logopedycznej w rozwoju ich dziecka.

      Program zajęć rytmiki

  • Kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki.
  • Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
  • Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.
  • Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia.
  • Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
  • Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych.

       Innowacja  „Sensoplastyka” :

  • Budowanie twórczych i samodzielnych osobowości.
  • Wspieranie  rozwoju poznawczego.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
  • Budowanie świadomości ciała i przestrzeni (w tym przygotowanie do nauki pisania).
  • Stworzenie okazji do kontrolowania napięcia oraz opanowania procesów pobudzania i hamowania.
  • Poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych.
  • Współdziałanie i wzajemna pomoc w celu osiągnięcia zamierzonych planów.
  • Pielęgnowanie krytycznego i świadomego spojrzenia na rzeczywistość, które skutkuje innowacyjnością w działaniu.
  • Doskonalenie umiejętności napinania mięśni i rozluźniania napięcia mięśniowego

      

      Kontynuacja projektu wewnątrz przedszkolnego   „Podróże po Europie” :

  • Zapoznanie dzieci z charakterystycznymi symbolami wybranych państw Unii Europejskiej.
  • Wzbudzanie zainteresowania budownictwem, kulturą i sztuką poszczególnych krajów.
  • Uwrażliwienie na piękno przyrody (fauna i flora) omawianych państw.
  • Wyrabianie umiejętności samodzielnego planowania, wykonywania i ocenia działań.
  • Pogłębianie wiedzy poprzez samodzielne stawianie pytań, dociekanie, eksperymentowanie.
  • Wyrabianie postawy tolerancji wobec odmienności różnych kultur.

P

 

Styczeń- Codzienne czytanie pod hasłem: „Baśnie znane i lubiane”, podejmowanie prób wykonywania ilustracji do popularnych baśni – każda grupa według swoich możliwości i pomysłowości (pojedyncze ilustracje, prace grupowe, prace w formie historyjek obrazkowych lub książeczki obrazkowej).

Tworzenie książki „Przygody Boja”-oddanie jej do druku  w  gr VII                                    Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka – prezentacja programu artystycznego każdej grupy

Przygotowywanie inscenizacji słowno-muzycznej „Jasełka na ludowo” .Zaprezentowanie inscenizacji w Dniu Babci i Dziadka oraz dla rodziców gr V