3- 4 lata

5- 6 lat

Przyimki miejsca.

On, in, under, next to.

Słówka:

On, under, next to.

Zwroty:

Where is the crayon?

It's on the chair.

There is/ isn't a block under the desk.

Przyimki miejsca.

On, in, under, next to.

Słówka:

On, in, under, next to.

Zwroty:

Where is the crayon?

It's on the chair.

There is/ isn't a block under the desk.

I can swim.

Mówienie o umiejętnościach.

Słówka:

Dance, play football/ basketball

Zwroty:

I can dance.

Can you play football ? Yes, I can/ No, I can't.

I can't play basketball.

I can swim.

Mówienie o umiejętnościach.

Słówka:

Dance, play football/ basketball, swim, climb trees, ride a bike.

Zwroty:

I can dance.

Can you swim? Yes, I can/ No, I can't.

I can't play basketball.

Hobbies and interests.

Mówienie o zainteresowaniach.

Słówka:

paint, sing,  read

Zwroty:

I like reading.

I don't like painting.

Do you like swimming? Yes, I do./ No, I don't.

I can dance.

Can you swim? Yes, I can/ No, I can't.

I can't play basketball.

Hobbies and interests.

Mówienie o zainteresowaniach.

Słówka:

paint, sing, play, listen to music, read

Zwroty:

I like reading.

I don't like painting.

Do you like swimming? Yes, I do./ No, I don't.

I can dance.

Can you swim? Yes, I can/ No, I can't.

I can't play basketball.

Daily routine.

Opowiadanie o codziennych czynnościach.

Słowa i wyrażenia:

wake up, brush teeth, go to sleep, play with friends, take a shower, get dressed,

Zwroty:

What do you do everyday?

 

Daily routine.

Opowiadanie o codziennych czynnościach.

Słowa i wyrażenia:

wake up, brush teeth, go to sleep, play with friends, take a shower, get dressed, breakfast, dinner, supper, take a bath.

Zwroty:

What do you do everyday?

What do you do in the morning/ afternoon/ evening/ at night.

In the morning/ afternoon/ evening....

At night...

Day and night.

Pory dnia.

Słowa:

breakfast, dinner, supper, morning, afternoon, night

Zwroty:

In the morning I have breakfast.

Day and night.

Pory dnia i godziny.

Słowa:

breakfast, dinner, supper, morning, afternoon, night, 1- 12 o'clock.

Zwroty:

What do yu do at one o'clock?

At one o'clock I play with my friends.

In the morning I have breakfast.

  ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MAJ

 

 „POLSKA – MOJA OJCZYZNA”

  • Budowanie przywiązania do Ojczyzny i kształtowania dumy narodowej.
  • Budzenie szacunku do symboli narodowych.
  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie sprawności całego ciała w toku wykonywanych czynności samoobsługowych, ćwiczeń i zabaw ruchowych z uwzględnieniem zasad.
  • Rozwijanie mowy w zabawach językowych.

 „POZNAJEMY PRACĘ STRAŻAKA”

  • Zapoznanie z pracą strażaka.
  • Zachęcanie do zabaw na powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na dany temat.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej.
  • Kształtowanie wyobraźni ruchowej i muzycznej , uwrażliwienie na różnice w natężeniu i wysokości dźwięku.

 „RUCH TU WIELKI, DŹWIĘKÓW MOC, Z TRAW NA ŁĄCE MIĘKKI KOC”

  • Wzbudzanie zainteresowań przyrodniczych przez poznawanie ekosystemu łąki oraz ich mieszkańców.
  • Doskonalenie umiejętności spostrzegania cech zewnętrznych i formułowania ustnej wypowiedzi.
  • Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w trakcie pobytu w przedszkolu oraz poza terenem przedszkola.
  • Kształtowanie sprawności fizycznej poprzez organizowanie zajęć, zabaw i gier w ogrodzie.
  • Wzbogacanie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych, rozwijanie poczucia rytmu i muzykalności.

 „RODZINA TO SIŁA”

  • Rozwijanie przynależności do grupy społecznej (rodziny).
  • Wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny.
  • Usprawnianie analizatora wzrokowego oraz orientacji przestrzennej.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej całego ciała poprzez gry i zabawy ruchowe oraz spacery.

 „BAJKI I BAJECZKI NIE TYLKO Z PRZEDSZKOLNEJ PÓŁECZKI”

  • Słuchanie utworów literackich, w których występują postacie prezentujące postawy właściwe i naganne, rozpoznawanie ich i nazywanie, próby uzasadniania swoich sądów moralnych.
  • Zachęcanie do zabaw na powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zabawy muzyczne rozwijające poczucie rytmu.
  • Usprawnianie dłoni podczas wykonywanych prac plastycznych różnymi technikami i ćwiczeń graficznych.

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MAJ

 ULUBIONE BAJKI I BAJECZKI Z PRZEDSZKOLNEJ PÓŁECZKI.

  • Budzenie zainteresowania książką i rozwijanie zainteresowań czytelniczych -poznawanie różnych utworów literackich o wartościach wychowawczych, poznawczych, kształcących, zawierających elementy fantazji i humoru; kształtowanie  umiejętności uważnego słuchania oraz  zapamiętywania treści;  uczenie się dostrzegania i rozróżniania dobra i zła  w wierszach,  bajkach i baśniach oraz dostrzegania związku przyczynowo-skutkowego  w historyjkach obrazkowych o tematyce bajek.
  • Kształtowanie właściwej postawy związanej z książką – szanowanie i dbanie o książki jako źródła wiedzy , humoru i relaksu oraz  rozwijających wyobraźnię.
  • Rozwijanie zainteresowań teatralnych, plastycznych, muzyczno-tanecznych w oparciu o wiersze, opowiadania i bajki o treściach bliskich dzieciom.

 MY, MAŁE MOTYLKI CAŁY DZIEŃ FRUWAMY, NAJŁADNIEJSZYCH KWIATÓW NA ŁĄCE SZUKAMY...

  • Wdrażanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych związanych z łąką; poznanie jej mieszkańców i ciekawostek z ich życia.
  • Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych poprzez rozwijanie zainteresowań artystycznych i ruchowych.
  • Kształtowanie elementarnej nauki czytania i pisania oraz kształtowanie pojęć matematycznych. 
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez kształtowanie nawyków i zachowań proekologicznych.
  • Wdrażanie do aktywności ruchowej, wspólnych zabaw w grupie rówieśniczej  oraz do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wiosennych zabaw w przedszkolu i na świeżym.

 MAMA , TATA, SIOSTRA, BRAT TO JEST MÓJ CAŁY ŚWIAT

  • Kształtowanie uczucia miłości i szacunku oraz przywiązania do rodziny: serdecznych zachowań wobec bliskich, opieki, pocieszenia, okazywania swoich uczuć, sprawianie radości domownikom poprzez obdarowywanie ich upominkami wykonanymi samodzielnie; interesowanie się pracą, jaką wykonują rodzice; podejmowanie się prostych obowiązków w domu  ( np. sprzątanie zabawek ,wycieranie kurzu, układanie  książek  ).
  • Poznanie przykładów pięknej mowy ojczystej w nagraniach artystów w oparciu o literaturę dziecięcą "Nasi rodzice: mama i tata".
  • Rozwijanie zainteresowań plastycznych, muzyczno - tanecznych i teatralnych poprzez przygotowanie upominków oraz Uroczystości  z okazji Dnia Matki i  Dnia Taty.
  • Doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej oraz logicznego myślenia poprzez zabawy (różnice w obrazkach, historyjki obrazkowe, zagadki słuchowe itp.).

 NIECH SIĘ WRESZCIE KAŻDY DOWIE I ROZPOWIE W ŚWIECIE CAŁYM, ŻE DZIECKO TO TAKŻE CZŁOWIEK, TYLE, ŻE JESZCZE MAŁY.

  • Wzbogacanie wiadomości na temat dzieci różnych ras i narodów - poznanie zwyczajów życia dzieci różnych narodowości i ras: Polak Murzynek, Eskimos; Chińczyk (np. zabawy, ubiór, mieszkania, fauna i flora,  wzbogacanie słownictwa).
  • Kształtowanie uczucia miłości i szacunku dla mamy i taty oraz poczucia wartości rodziny w życiu każdego człowieka.
  • Rozwijanie zdolności artystycznych: plastycznych, muzycznych, tanecznych i ruchowych.
  • Wdrażanie do czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych oraz utrzymywania ładu i porządku na sali podczas zabaw i po ich zakończeniu.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MAJ

 

 „POLSKA MOJĄ OJCZYZNĄ”

  • Poznanie symboli narodowych , nabywanie wiedzy o wybranych miastach Polski
  • Kształcenie umiejętności budowania wypowiedzi w oparciu o treść legend i opowiadań
  • Rozwijanie zdolności rozumienia i stosowania symboli i znaków
  • Kształtowanie postaw patriotycznych, budzenie zainteresowania ojczyzną
  • Poznanie zabytków i charakterystycznych budowli Warszawy
  • Rozwijanie sprawności ruchowej, wzmacnianie poszczególnych grup mięśniowych
  • Poznanie możliwości łączenia materiałów , rozwijanie wyobraźni.

 

 „ZAWODY MOICH RODZICÓW ”

  • Przybliżanie wiadomości nt. wybranych zawodów, uczenie szacunku dla pracy ludzkiej.
  • Kształtowanie umiejętności tworzenia krótkich wypowiedzi ustnych.
  • Poznanie optycznych właściwości lupy.
  • Utrwalenie nazw zmysłów ( wzrok, słuch, węch, smak, dotyk)
  • Rozwijanie aktywności muzyczno –ruchowej i kształcenie poczucia rytmu
  • Kształtowanie umiejętności logicznych i matematycznych.
  • Kształtowanie świadomości schematu ciała oraz umiejętności orientowania się w przestrzeni

 

„MOI RODZICE”

  • Rozwijanie uczucia miłości i przynależności do swojej rodziny
  • Poznanie różnych sposobów okazywania uczucia miłości i szacunku
  • Kształtowanie postawy empatycznej wobec potrzeb mamy i taty
  • Wypowiedzi dzieci –odwoływanie się do wiedzy na temat własnej rodziny
  • Organizowanie pola spostrzeżeniowego , budowanie zdań z użyciem czasowników, rozwijanie mowy narracyjnej.
  • Rozwijanie pracy dużych grup mięśniowych

 

„ CO PISZCZY W TRAWIE ? ”

  • Poszerzanie wiedzy o zwierzętach i roślinach środowiska łąkowego
  • Kształcenie słuchu fonematycznego oraz spostrzegania wzrokowego podczas czytania globalnego .
  • Nabywanie szacunku do świata roślin i zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem roślin i zwierząt chronionych .
  • Inspirowanie się pięknem przyrody do pracy plastycznej
  • Określanie położenia przedmiotu na płaszczyźnie i względem innych przedmiotów na ilustracji z zastosowaniem określeń : z prawej z lewej strony miedzy , u góry, na dole itp.