NASZE PRZEDSZKOLE ROZWIJA ZAINTERESOWANIE NASZĄ OJCZYZNĄ I PAŃSTWAMI EUROPEJSKIMI.
KSZTAŁTUJE POSTAWY TOLERANCJI I SZACUNKU DLA LUDZI POPRZEZ POZNAWANIE ODMIENNYCH KULTUR.
Celem działalności naszego przedszkola jest taki wpływ na dziecko,
by rozwijało zainteresowanie Europą, by znało pojęcie „Tolerancja”
i potrafiło być tolerancyjnym, a także umiało okazywać szacunek dla ludzi i odmiennych kultur .
Dążymy do tego, aby dziecko czuło się Polakiem, Europejczykiem i obywatelem świata.
Przedszkole Samorządowe nr 5 swoją działalnością:
- zapewnia indywidualną drogę rozwoju każdego dziecka
- odkrywa i rozwija zainteresowania Europą
- rozwija poczucie własnej wartości (wiary we własne siły)
- umożliwia podejmowanie różnych form aktywności
- troszczy się o zdrowie, bezpieczeństwo i harmonijny rozwój dziecka
- zapewnia równowagę między rozwojem fizycznym, emocjonalnym i poznawczym
- zapewnia potrzebę ruchu i swobodnej zabawy
- promuje uniwersalne wartości
- kultywuje tradycje rodzinne regionalne i narodowe
- uczy zasad współżycia społecznego
- szanuje (przestrzega) prawa dziecka
- stwarza miłą, życzliwą i akceptującą atmosferę
- stwarza warunki dobrej zabawy
- umożliwia pozytywne kontakty z rówieśnikami
- współpracuje z rodzicami i środowiskiem
- wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do szkoły
- doradza i pomaga rodzicom w sytuacjach trudności wychowawczych
- zapewnia atrakcyjne formy wzajemnej współpracy
- gwarantuje dobrze zorganizowany proces wychowawczo-dydaktyczny oparty na nowoczesnych koncepcjach pedagogicznych
- oferuje atrakcyjne zajęcia, zabawy i imprezy
- jest zadbane i estetycznie urządzone
- posiada wysoko kwalifikowaną kadrę, zaangażowaną w pracy
- umożliwia stałe doskonalenie zawodowe nauczycieli.
Pracujemy według programu:
· „Nasze Przedszkole” M. Kwaśniewska, W. Żaba - Żabińska , wydawnictwo MAC Edukacja
· „Wokół przedszkola” M. Kwaśniewska, J. Lendzion, W. Żaba - Żabińska , wydawnictwo MAC Edukacja
Wykorzystując programy nauczycielskie zatwierdzone do realizacji przez Radę Pedagogiczną:
- Program edukacyjno - wychowawczy „Dziecko i jego świat wartości” B. Rapacz- Margielewska
- Program edukacyjno - wychowawczy „ Umiem dostrzec piękno świata ” B. Pławecka
- Program edukacyjno - wychowawczy „Multimedia przedszkolaka” E. Latoś
- Program profilaktyki logopedycznej „Chcę mówić poprawnie” A. Majka
- Program edukacyjno - wychowawczy zajęć rytmiki „Z muzyką za pan brat”R. Baltaza
- Pogram edukacyjno - wychowawczy „Mały Europejczyk” M. Machowska, A. Majka
Wdrożenie innowacji pedagogicznych:
- Innowacja wychowawcza „Teraz jestem małym przedszkolakiem – kiedyś mogę zostać wielkim polakiem. Cykl: Wielcy Polacy oczyma przedszkolaka” M. Machowska
- Innowacja „Sensoplastyka” V. Zapała
Wykorzystując ogólnopolskie projekty:
„Bezpieczni na drodze”
„Cała Polska czyta dzieciom”
„Mały miś w świecie wielkiej literatury”
Projekty międzynarodowe:
„Przyjaciele Zippiego”
Sposoby realizacji:
1. Rozwijanie zainteresowania pięknem naszego kraju , krajami Europy poprzez organizowaniezajęć i zabaw dla dzieci, aby mogły poznać różnorodność kultur.
2. Kontynuacja programu ,,Dziecko i jego świat wartości”:
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości i emocji.
- Działanie w systemie wartości.
- Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz z dzieckiem.
- Poznawanie emocji i radzenie sobie z nimi.
- Stosowanie w praktyce zasad, norm i reguł ustalonych kontraktem grupowym.
- Ustalenie systemu nagradzania oraz wyciągania konsekwencji z niewłaściwych zachowań;
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania różnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania agresywnych odczuć.
3. Wdrażanie programu „ Umiem dostrzec piękno świata ”:
- Uwrażliwianie dziecka na nośniki piękna (słowo, obraz, dźwięk, ruch, ważne wydarzenia i spotkania z Bogiem) i dostarczanie możliwości ich przeżywania przez otaczanie go pięknem.
- Umożliwianie rozpoznawania specyfiki i złożoności nośników piękna i wielorakiej relacji między nimi przez ukierunkowanie wielozmysłowego spostrzegania dziecka.
- Wspieranie umiejętności budowania, tworzenia nośników piękna przez stymulowanie kreatywnej aktywności dziecka.
- Pobudzanie i rozwijanie umiejętności krytycznej oceny nośników piękna, zgodnie z sumieniem przez formowanie i posługiwanie się nim.
4. Wdrażanie innowacji wychowawczej „Teraz jestem małym przedszkolakiem - kiedyś mogę zostać wielkim polakiem. Cykl:Wielcy Polacy oczyma przedszkolaka”:
- Kształtowanie postaw społecznych i wychowanie do wartości
- Rozwijanie zainteresowań poprzez poszukiwanie wzorów do naśladowania w ich osiągnięciach oraz twórczości.
5. Wdrażanie programu „Multimedia przedszkolaka”:
- Wprowadzenie dziecka w świat technologii, wykorzystując przy tym różne urządzenia techniczne.
- Rozbudzenie ciekawości technologią komunikacyjno-informacyjną, a także wyposażenie dorastającego w skomputeryzowanym świecie pokolenia w fundamentalne umiejętności posługiwania się narzędziem nauki, pracy, komunikacji i zabawy.
- Poznanie przez dziecko komputera i innych urządzeń, poznanie ich znaczenia w życiu człowieka, praca z nimi, praktyczne ich zastosowanie oraz zapoznanie z szeroką gamą „bezpiecznych” gier i zabaw edukacyjnych
6. Wdrażanie programu profilaktyki logopedycznej pt. „Chcę mówić poprawnie”
- Wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy.
- Usprawnienie motoryki narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, potrzebnych do prawidłowej artykulacji głosek.
- Rozwijanie aparatu oddechowego: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych.
- Usprawnianie narządu słuchu: rozwijanie wrażliwości na dźwięki / natężenie, tempo, rytm/; stymulowanie percepcji słuchowej /rozpoznawanie, identyfikowanie i różnicowanie dźwięków/.
- Uświadomienie rodzicom rangi ćwiczeń profilaktycznych oraz znaczenia terapii logopedycznej w rozwoju ich dziecka.
7. Wdrażanie programu zajęć rytmiki
- Kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne elementy muzyki.
- Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
- Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia.
- Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
- Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych.
8. Wdrożenie innowacji „Sensoplastyka” :
- Budowanie twórczych i samodzelnych osobowości.
- Wspieranie rozwoju poznawczego.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego.
- Budowanie świadomości ciała i przestrzeni (w tym przygotowanie do nauki pisania).
- Stworzenie okazji do kontrolowania napięcia oraz opanowania procesów pobudzania i hamowania.
- Poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych.
- Współdziałanie i wzajemna pomoc w celu osiągnięcia zamierzonych planów.
- Pielęgnowanie krytycznego i świadomego spojrzenia na rzeczywistość, które skutkuje innowacyjnością w działaniu.
- Doskonalenie umiejętności napinania mięśni i rozluźniania napięcia mięśniowego
9. Warsztaty matematyczne dla 6 -latków „ Mali Miłośnicy Matematyki” :
- Kształtowanie kompetencji matematycznych zgodnie z Postawą programową wychowania przedszkolnego.
- Rozbudzanie zainteresowania światem matematyki .
- Rozwijanie kreatywności , zadaniowego podejścia do stawianych problemów.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej i zdolności do wysiłku intelektualnego.
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
10. Kontynuacja projektu wewnątrz przedszkolnego „Podróże po Europie” :
- Zapoznanie dzieci z charakterystycznymi symbolami wybranych państw Unii Europejskiej.
- Wzbudzanie zainteresowania budownictwem, kulturą i sztuką poszczególnych krajów.
- Uwrażliwienie na piękno przyrody (fauna i flora) omawianych państw.
- Wyrabianie umiejętności samodzielnego planowania, wykonywania i ocenia działań.
- Pogłębianie wiedzy poprzez samodzielne stawianie pytań, dociekanie, eksperymentowanie.
- Wyrabianie postawy tolerancji wobec odmienności różnych kultur.
Myślą przewodnią tej innowacji jest nauczenie dzieci poprzez zabawę jak jeść i co jeść, wykorzystując przy tym całą paletę kolorów.
Dotyczy ona wszystkich grup przedszkolnych w placówce czyli 3-6-latków i ma charakter organizacyjny.
Program innowacji pedagogicznej zakłada realizację następujących celów kształcenia i wychowania:
· Zapoznanie dzieci ze sposobami zdrowego odżywiania poprzez przygotowanie prostych posiłków z warzyw i owoców i innych produktów bogatych w witaminy.
· Utrwalanie znajomości kolorów oraz niektórych witamin.
· Zapoznanie dzieci z piramidą żywienia.
· Wspólne ustalanie przez dzieci jadłospisu przedszkolnego z intendentką.
· Wprowadzenie zasad savoire-vivre'u nakrywania, podawania do stołu i jedzenia, układania sztućców, składania serwetek, dekorowania stołu.
· Zachęcanie rodziców do zdrowego odżywiania, wspólnego gotowania, poprzez
obserwację zajęć, umieszczanie w Kąciku Rodzica informacji o zdrowym odżywianiu.
Innowacja „Tęczowe witaminki w oczach chłopca i dziewczynki” opiera się na realizacji zadań ujętych w:
1. Zajęciach dydaktyczno-wychowawczych prowadzonych w ramach realizacji tematów kompleksowych kształtujących nawyki zdrowotne- celem prowadzonych zajęć jest wzbudzenie w dzieciach entuzjazmu do zdrowych postaw dotyczących żywienia, pokazanie dzieciom jak można jeść zdrowo i kolorowo, przekazanie dzieciom wiedzy, dlaczego warto jeść zdrowo.
2. Cyklicznych zajęciach twórczych z przedstawicielami zawodów promujących zdrowe odżywianie (intendent, kuchnia, dietetyk, centrum natur house itp.) dla przedszkolaków, które zachęcą m.in. rodziców do włączenia się w propagowaną działalność edukacyjno-zdrowotną przedszkola.
3. Zajęciach edukacyjnych „Tęczowe dni”- znajomość kolorów i umiejętność ich rozpoznawania nie jest wrodzona. Dziecko musi się tego nauczyć. Przeciętne dziecko trzyletnie powinno potrafić rozpoznawać i nazywać poprawnie cztery kolory: czerwony, zielony, żółty, niebieski. W świat kolorów wprowadzamy dziecko powoli i spontanicznie. Nauki kolorów i ich utrwalania uczymy poprzez zabawę. Ciekawą formą utrwalenia barw są „Tęczowe dni ”. Dziecko obserwując przez cały dzień pobytu w placówce jeden kolor, słuchając wierszy, piosenek wykonując prace plastyczne i doświadczając ich wszystkimi zmysłami, na pewno szybko utrwali daną barwę, oraz będzie poznawało różne owoce, warzywa oraz produkty nabiałowe konkretnego koloru.
4. Realizacji zajęć kółka kulinarnego „Kuchcikowo” , których celem głównym jest wdrażanie do zdrowego odżywiania poprzez przygotowywanie posiłków z zdrowych produktów. Zajęcia kółka kulinarnego przeznaczone są dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich. Skierowane są przede wszystkim dla dzieci chętnie pomagających rodzicom w kuchni i lubiących przyrządzanie posiłków.