Drukuj

„Wspomaganie rozwoju mowy dziecka  w przedszkolu”.


Opracowała Agnieszka Majka

I.  Kształtowanie mowy dziecka.

W rozwoju mowy (wg L. Kaczmarka) wyodrębnia się cztery okresy:

  1. Okres melodii (0 – 1 roku życia),
  2. Okres wyrazu (1- 2 roku życia),
  3. Okres zdania (2- 3 roku życia),
  4. Okres swoistej mowy dziecięcej (3- 7 roku życia dziecka).

1. Okres melodii. Na początku dziecko komunikuje się z matką za pomocą krzyku. W 2- 3 miesiącu życia niemowlę zaczyna wydawać różne dźwięki (głużenie). W głużeniu wyróżnia się samogłoski, spółgłoski oraz grypy samogłoskowe i spółgłoskowe. W mózgu powstają pierwsze skojarzenia między wydawanymi dźwiękami a odpowiadającymi im ruchami aparatu artykulacyjnego.

W drugiej połowie pierwszego roku życia obserwujemy u dziecka gaworzenie. Dziecko naśladuje teraz dźwięki, które wydało przypadkowo oraz te usłyszane w otoczeniu. Gaworzenie jest treningiem słuchu. Stopniowo dziecko zaczyna rozumieć mowę  i wymawiać nazwy przedmiotów w określonym znaczeniu.            Z końcem pierwszego roku, dziecko dużo rozumie i spełnia proste polecenia.

2. Okres wyrazu. Dziecko używa już właściwie wszystkich samogłosek, oprócz nosowych. Spółgłoski często zastępuje innymi, o zbliżonym miejscu artykulacji. Upraszcza grupy spółgłoskowe. Charakterystyczne jest wymawianie tylko pierwszej sylaby lub końcówki.

3. Okres zdania. Dziecko powinno już wymawiać głoski:

Pod koniec tego okresu mogą pojawiać się głoski: s, c, z, a nawet sz, ż, cz, dż.

4. Okres swoistej mowy dziecięcej. Mowa nadal się kształtuje. Pod koniec 4 roku życia pojawia się głoska r . Wcześniej dziecko pomijało ją lub zastępowało inną. Dziecko zaczyna odróżniać dźwięki s, c, z, dz od ich miękkich odpowiedników. Pojawiają się głoski sz, ź, cz, dż, choć mogą być jeszcze wymawiane jak s, z, c, dz. Mowa dziecka pięcioletniego jest już                         w zasadzie zrozumiała. Głoski, które się pojawiły zaczynają się utrwalać.                   U sześciolatków mowa powinna być już opanowana pod względem dźwiękowym. (Przytoczono z książki G. Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”)

Przedstawiony wyżej rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki aparatu artykulacyjnego.

II. Przykładowe ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

ĆWICZENIA WARG



-wesołe usta / płaskie wargi – rozciągnięte od ucha do ucha, jak przy głosce e, dodatkowo kąciki warg uniesione jeszcze ku górze /

-smutne / podkówka z warg /

-obrażone / wargi nadęte /

-złe /wąski, cienki pasek/


ĆWICZENIA JĘZYKA



-szpilkę /jeszcze cieńszy język/

-skocznię narciarską lub zjeżdżalnię

-koci grzbiet

-łyżkę /język lekko stulony z uniesionym do góry końcem /

-łopatkę/ płaski , szeroki język/

-rurkę/ chcemy wypić sok, ale nie mamy czym/



ĆWICZENIA POLICZKÓW