Drukuj

Głoskowanie  /część 2/

Nauka głoskowania to bardzo ważny etap w nauce czytania. To nic innego jak ćwiczenie słuchu fonematycznego, to w końcu dzielenie wyrazów na głoski, czyli pojedyncze dźwięki, które dziecko jest w stanie usłyszeć. Dobrze, aby każdy rodzic uczący w domu dziecko głoskowania zdawał sobie z tego sprawę.

Podczas nauki głoskowania warto jak zawsze i przy wszystkim zacząć od prostych 2-3 głoskowych wyrazów, np.:

 

Dodatkowo ćwiczmy z dzieckiem zarazem analizę jak i syntezę słuchową, np. rodzic mówi wyraz nos, a dziecko głoskuje n-o-s – to jest analiza słuchowa wyrazów. Lub rodzic głoskuje n-o-s, a dziecko mówi nos– to jest synteza słuchowa wyrazów. Oba rodzaje ćwiczeń są bardzo ważne.

 

Problem pojawia się w trakcie głoskowania podczas występowania w wyrazie głoski„i”. Przed spółgłoską kiedy występuje zmiękcza spółgłoskę poprzedzającą i jest samodzielną głoską, np.:

 

„i” przed samogłoską nie jest samodzielną głoską, a jedynie zmiękcza poprzedzającą spółgłoskę, np.:

Natomiast te wyrazy poniżej zawierają głoski i, a także dwuznaki, np:

 

Zatem jak głoskujemy, oto przykłady:

liczba liter: liczba głosek:

 

Głoski - przykłady ćwiczeń

1.  Wysłuchiwanie głosek w wyrazach. Co słyszysz:

a) na początku wyrazu – w nagłosie:

b) w środku wyrazu – w śródgłosie:

c) na końcu wyrazu – w wygłosie:

 

2. Zgadnij jaki to wyraz:

a) metoda sylabowa:

b) metoda głoskowa:

/materiały zebrała –logopeda A. Majka, źródło Internet/