ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC KWIECIEŃ
MAMY RÓŻNE CHARAKTERY
- Wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw.
- Określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach.
- Radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu utworów literackich.
- Dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
- Dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach.
- Zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach, dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej.
- Dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, sprawiedliwość, szczęście, piękno.
- Pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek.
- Zabawy z literą Ł – małą i wielką, drukowaną i pisaną ,utrwalanie poznanych liter.
- Układanie gier matematycznych.
WIOSNA NA WSI
- Poznanie zwyczajów zwierząt mieszkających w gospodarstwie wiejskim.
- Poznanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.
- Nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania.
- Wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
- Rozwijanie mowy i myślenia analitycznego.
- Poznanie nazw zwierząt (on, ona, ono).
- Zabawy z literą F – małą i wielką, drukowaną i pisaną ,utrwalanie poznanych liter.
- Rozpoznawanie cyfr, rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji.
DBAMY O ZIEMIĘ
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za najbliższe otoczenie przyrodnicze.
- Umożliwienie dziecku odniesienia sukcesu i wzmocnienia poczucia własnej wartości.
- Poznanie nazw wybranych zwierząt zamieszkujących różne środowiska przyrodnicze.
- Poznanie pojęcia recyklingu i kolorowych pojemników na odpady segregowane.
- Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z działalności ludzi.
- Wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione.
- Chronienie przyrody- wyrzucanie śmieci do kosza , sadzenie drzew, kwiatów i dbanie o nie, niedeptanie trawników, klombów z kwiatami , szanowanie wody, niemarnowanie jej.
- Zabawy z literą Ż – małą i wielką, drukowaną i pisaną.
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
MOJA OJCZYZNA
- Utrwalanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych : flagi, godła, hymnu.
- Nazywanie największych rzek Polski Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski, wskazanie wymienionych rzek i gór, miast i morza na mapie Polski.
- Kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej.
- Nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków i miejsc.
- Poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem.
- Poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców, gwary.
- Poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego.
- Poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu.
- Zabaw z literą H- małą i wielką, drukowaną i pisaną.